Wat zijn de communicatietrends van nu?
Als marketeer is het ook een must om op de hoogte te blijven van de nieuwste communicatietrends. Maar hoe zie je de bomen door het digitale bos en welke ontwikkelingen zijn interessant voor jouw bedrijf? Wij zetten daarom de 5 meest markante communicatietrends van nu even voor je op een rijtje.
Trend 1. Vaker hybride events
Een hybride evenement is een bijeenkomst die de voordelen van online met de persoonlijke aanpak van een live event combineert. Het is een live opgenomen evenement met een klein publiek dat ook vanuit huis te volgen is. Op die manier heb je dus twee soorten bezoekers: online en live.
Trend 2. De eigen mediakanalen staan centraal in 2022
We zijn er inmiddels noodgedwongen achter gekomen dat de ‘succes is een bestuurbaar proces’- tendens waarin we zaten maar ten dele werkt. Er was even een wildgroei aan succescoaches, manifesteerders en de ‘zo verdien je een ton’-methodieken. De tijd leert ons keihard dat het leven niet helemaal zo werkt en ook ondernemen gewoon een vak is. Tel daarbij op dat ook traditionele media flink aan vertrouwen verliezen en ziedaar de groei van de eigen kanalen.
Trend 3. De personal brands vallen om, experts blijven over
In lijn met het bovenstaande is daar de neergang van personal branding. It is just not for everyone. Ook hier geldt: het is praktisch vaak niet vol te houden. Zeker, het is een enorm succes als de CEO en andere medewerkers van een bedrijf op persoonlijke titel (dagelijks) posten. Het is echter niet voor niets dat er communicatieafdelingen en -bureaus zijn ontstaan in de geschiedenis. Het is namelijk een vak en het kost tijd, goede communicatie kost heel veel tijd.
Trend 4. Contentcreatie met behulp van artificial intelligence
Content creëren: een tijdrovende klus. Maar niet als je artificial intelligence (AI) inzet! Ik hoor je denken: AI en contentcreatie? Ja! Er zijn steeds meer tools die je kunt inzetten om bijvoorbeeld het voorwerk van het schrijven van teksten te laten doen. En nog extra handjes nodig bij het SEO-proof maken van je webteksten? Door middel van AI kunnen gegevens uit Google Analytics gehaald worden, waardoor je een stuk minder onderzoek zelf hoeft te doen. We zijn heel benieuwd hoe deze trend zich ontwikkelt komende maanden!
Trend 5. Behoefte aan verbinding
Overall groeit de behoefte aan verbinding enorm. En daar heeft de coronacrisis een schepje bovenop gedaan. Het ‘menselijke aspect’ ontbreekt nog wel eens in deze steeds digitaler wordende cultuur en het is slim om hier rekening mee te houden. Heb je bijvoorbeeld wel eens gedacht aan het opzetten van een online community? Op deze manier zoek je elkaar op en zorg je voor meer contact onderling.