De 4 grootste verschuivingen in consumentengedrag van 2023

Hoe geven consumenten hun geld uit? Wat zijn belangrijke verschuivingen in consumentengedrag? En hoe speel je daar als marketeer op in? Hubspot deed onderzoek  en voerde een enquête onder 600 Amerikaanse consumenten uit. We zetten de belangrijkste verschuivingen op een rijtje.

Verschuiving 1: Consumenten kopen steeds vaker via social media-apps

In de afgelopen drie maanden heeft 41% van de gebruikers van sociale media gedeeld dat ze zich op hun gemak voelen bij het kopen op sociale mediaplatforms. Die gedragsverandering is verbazingwekkend. Meer dan ooit hebben marketeers van sociale media meer kans om het gedrag van consumenten te beïnvloeden door content te delen die interesse en vertrouwen opbouwt via deze kanalen. De meest populaire sociale mediaplatforms, Facebook, Instagram, YouTube en TikTok zijn ook de platforms die het meest worden gebruikt voor social winkelen.

Verschuiving 2: Gen X en Boomers winkelen meer via social media

29% van Gen X (een stijging van 16% ten opzichte van mei 2022) en 16% van de Boomers (een stijging van 60%) zegt dat sociale media hun favoriete product ontdekkingskanaal is. Deze verschuiving is enorm voor generaties die doorgaans beweren de voorkeur te geven aan het leren over producten via tv-advertenties en zoeken op internet. Het gebruik van sociale media is niet alleen iets dat tieners elke dag gebruiken. Oudere generaties gebruiken het net zo vaak. Sociale netwerken bieden entertainment, community en een meer toegewijde ruimte voor window shopping.

Verschuiving 3: De steun voor kleine bedrijven groeit

42% van de consumenten heeft in de afgelopen drie maanden een product gekozen op basis van het feit dat het door een klein bedrijf is gemaakt, een stijging van 8% ten opzichte van mei 2022. De latere effecten van de pandemie kunnen achter deze gedragsverandering zitten. Veel consumenten zagen enkele van hun favoriete moeder-en-popwinkels sluiten vanwege verloren geld van verminderd verkeer en klanten. Nu het ergste van COVID voorbij is, zijn veel consumenten niet vergeten om kleinere bedrijven te steunen. Een andere reden om kleine bedrijven te ondersteunen, is de winkelervaring zelf. Veel consumenten vinden het leuk om klein te winkelen. Het aanbod is diverser, meer hands-on en een persoonlijke klantenservice. Het geeft het positieve gevoel van teruggeven en het opbouwen van een gemeenschap.

Verschuiving 4: Consumenten winkelen bewuster

Samen met steun voor de lokale gemeenschap geven consumenten meer van hun geld aan bedrijven die een politiek standpunt innemen over kwesties waar ze om geven. Deze drie oorzaken behoren tot de belangrijkste voor hen: raciale rechtvaardigheid; initiatieven op het gebied van klimaatverandering en LGBTQ+ rechten. Consumenten willen de wereld om hen heen beïnvloeden naarmate ze beter geïnformeerd worden over nieuws over wereldwijde politieke onrust en andere kwesties. Bedrijven hebben veel te winnen bij het implementeren van maatschappelijk verantwoorde initiatieven, programma’s of donaties om klanten aan te trekken en te behouden. Het kan de belangrijkste beslissingsfactor zijn achter de aankoop van uw volgende klant tussen jou en de concurrent.

Bron: Hubspot



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven