Contentmarketing als basis voor leadgeneration

Vaak is de doelstelling van een contentmarketing-strategie om bezoekers naar de website te trekken en op deze wijze leads kunnen genereren. Is jouw contentmarketing en de contentstrategie wel ingericht op het genereren van traffic of eigenlijk dus het genereren van leads. Het lijkt haast niet te passen in onze cultuur maar denk eens na over de volgende punten:

  • we clicken, zappen, grazen en browsen, dat betekent dat we weinig tijd hebben en snel beslissen
  • klanten en mensen kunnen niet kiezen maar willen graag gestuurd worden
  • neuromarketing technieken helpen mensen om beslissingen te nemen
  • jouw doelstelling van het delen van content is helder en eenduidig

Deze punten herkennen we bij al onze klanten en is iedereen wel gevoelig voor. In de hectiek van alle dag moet je als marketeer voorop staan en mensen sturen.

 

Kopregels

Test je kopregels. Deze kopregels trekken de aandacht van de lezer en zorgen voor het wel of niet verder lezen door de bezoeker. Een kopregel is ook de eerste zin die de verwachtingen van de lezer stuurt en is daarom zeer belangrijk voor de consistentie en daardoor het begrip van de lezer en voor de lezer. Een kopregel hoeft niet sensationeel te zijn maar wel inspirerend en aandacht trekkend.

 

Onder- of bijschriften

Gebruik naast tekst ook afbeeldingen. Denk aan video, afbeeldingen, infographics en andere mogelijkheden. De tekst en de inhoud van de afbeelding moeten wel op elkaar aansluiten en versterken. Het spreekt voor zich dat de afbeeldingen en de bijschriften moeten passen in de complete content.

 

Zorg voor diepgang

Teksten en content die als “niet relevant” of “zonder toegevoegde waarde” worden herkend en betiteld dragen niet bij aan het verzorgen van de doelstelling, leads genereren. De content moet passen in de lijn van de blog of community. Een whitepaper heeft een verwachting van enkele pagina’s en meerdere woorden. Een omgeving met artikelen die 1 a 1,5 pagina omvatten moet niet opeens de diepgang leveren van meer tekst. De diepgang moet dus passen bij de doelstelling en passen bij de verwachtingen van de lezer.

 

Lever toegevoegde waarde

Dat kan vanuit meerdere invalshoeken worden bekeken. Het betekent in elk geval dat je de klant moet kennen, weten waarom hij op deze blog of community komt en zich bewust zijn van de reden waarom bezoekers zich kunnen laten doorsturen naar de website (leads genereren). Wat kan toegevoegde waarde zijn:

  • een antwoord op een vraag
  • kennis
  • een aanbieding
  • actualiteit
  • relevantie

Het zijn woorden die voor de hand liggen. Belangrijk is dat je je bewust bent van datgene wat je plaatst en waarom je het plaatst. Een contentstrategie is onontbeerlijk hierbij.

 

Geef de mogelijkheid tot delen

Laat de lezers het werk voor je doen. Hoe vaker mensen en volgers content van jou delen hoe beter dat voor je is. Immers het bereik van je content wordt vergroot door de achterban van de mensen die voor jou het bericht delen.

 

Zorg voor een duidelijk call to action

Een duidelijke Call To Action (CTA) past niet helemaal in onze cultuur. Toch willen mensen gestuurd worden. Zolang je niet zegt wat je van mensen verwacht zullen mensen het zeker niet gaan doen wat je van hen verwacht.

  • de CTA moet opvallen
  • actiegericht zijn, mensen laten doen wat je vraagt
  • verschillende sturende elementen hebben
  • soms ook verrassend zijn

 

Gebruik gast-bloggers

Voor de wisseling en variatie is het goed dat ook anderen content aanleveren. Maar ook voor de zoekresultaten is het nodig om met meerdere auteurs te werken.

Het zijn een paar tips. Ze werken stuk voor stuk. Wat eigenlijk misschien wel de belangrijkste tip is is het gewoon doen, daar leer je van, en je ogen open houden voor andere bloggers. Volg een aantal mensen die goed zijn in het opbouwen van een inhoudelijke omgeving en die leiden tot een grote conversie. Bekijk de aanpak eens aandachtig en laat je inspireren.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven