Elke week geeft een van de eigenaren van Bijgespijkerd (Sjef, Bram, Peter of Maurice) een opsomming van een aantal interessante, goede, opvallende of gewoon leuke posts van de afgelopen week. Deze week: de tips van Bram.
Pas op voor social media burnout (Frankwatching). Het lezen van dit artikel (en alle andere artikelen in dit overzicht) is voor eigen risico! Want het kan bijdragen de grote hoeveelheid informatie die op je afkomt, o.a. via social media. Over de nare gevolgen van ‘information overload’. Of is het toch ‘filter failure’?
Facebook gebruik heeft een positieve invloed op je zelfbeeld (Leefritme Kenniscentrum). Het positieve geluid van hun eigen berichten en die van hun vrienden geven een boost aan het zelfbeeld van studenten.
Making Sense of the Mess (Six Pixels of Separation). Helder stuk over waarom veel volgers niet gelijkstaat aan veel invloed. “The brands that are winning ’true influence’ are winning because they have people who are having real interactions with other real human beings (and those interactions are truly meaningful)”.
The Most Valuable People in Your Network (Harvard Business Review). Interessante analyse van sociale netwerken om te bepalen wie de meest succesvolle mensen zijn: niet diegene met de meeste connecties, maar zij die veel connecties hebben met mensen met weinig connecties. De reden: zij horen meer verhalen die niet al overal gedeeld worden.
The Network Revolutions (Harvard Business Review). Social media helpen de bevolking van landen als Egypte, Tunesië en Libië elkaar te mobiliseren in hun protesten. Maar andere netwerken, nl. die van landen onderling zoals de VN en de Wereldbank, zijn uiteindelijk belangrijker voor het succes van diezelfde protesten.
‘Nederlandse werkgevers benutten amper social media in vacatureteksten’ (Communicatie Online). De populairste werkgevers van Nederland missen kansen met social media bij de werving van nieuwe medewerkers (onderzoek van Campaign Group).
Hema – een nieuwe social media case in wording? (Kitty Hawk). Een overzicht van de eerste twee dagen van de nieuwste “social media case”.
Why Angry Birds is so successful and popular: a cognitive teardown of the user experience (Pulse UX Blog). Interessante analyse van het succes van Angry Birds aan de hand van de user interface. En wat andere app- en website-ontwikkelaars daarvan kunnen leren. Met aandacht voor aspecten als response time, short-term memory management, mystery en sound. (Het artikel is van februari, maar ik vond ‘m pas deze week.)