Vorige week lanceerden we een nieuwe luchtige rubriek op Bijgespijkerd, de ‘tips van de week’. Elke week zal een van de eigenaren van Bijgespijkerd (Sjef, Bram, Peter of Maurice) een opsomming plaatsen van een x aantal interessante, goede, opvallende of gewoon leuke posts van de afgelopen week.
Oh, het kan zijn dat sommige posts van iets langer geleden zijn omdat ik wat achterliep met m’n feeds. Maar interessante posts hebben een langere houdbaarheid dan een week!
Business Objectives vs. User Experience (Smashing Magazine): een goede user experience is geen doel op zich, maar moet altijd ten dienste staan van de ‘business objectives’.
Top Reasons Why Consumers Unsubscribe Via E-Mail, Facebook & Twitter (Mashable). Waarom beëndigen consumten hun banden met merken in social media? En wat kun je er als merk aan doen om dat te voorkomen. Rapport met WC Eend-factor (zoals ook in comments op een post over dit artikel op Marketingfacts valt te lezen; het onderzoek is gesponsord door bedrijven die actief zijn op het gebied van social media, e-mail marketing, etc.), maar wel interessant dat eens het andere uiteinde van de relatie tussen merken en consumenten belicht wordt.
Sanoma-titels trekken meer verkeer uit Facebook dan uit Hyves (Emerce). “De kracht van het merk wordt langzaam minder”. En: “Je moet niet alleen op je eigen site blijven zitten, dan zal je autoriteit afkalven. Een merk moet uit de luie stoel komen en meedoen, bijvoorbeeld op sociale media.” Michiel Buitelaar, Chief Digital Media bij Sanoma Group, maakt z’n reputatie als “quote-kanon” weer waar. Over merken die uit hun luie stoel moeten komen, ongeplande succesverhalen en de Sanoma’s visie van ‘gestructureerd experimenteren’.
Digital Marketing Outlook 2011: boost voor digital (Adformatie). Derde jaarlijkse beschouwing van de marktsector door de Society of Digital Agencies (SoDa). Redelijk verplichte kost voor de online marketeer.
‘Meest begeerde merken niet duur en exclusief’ (Adformatie). Reality check voor marketeers die denken dat een hoge prijsstelling altijd begeerlijk maakt.
De slechtste sociale media policy van de wereld? (Marketingfacts). Voor die paar mensen die ‘m nog gemist hadden: een mooi afschrik- en lachwekkend voorbeeld van een social media-beleid.
9 verbeterpunten voor je social media strategie (Frankwatching). Mooie lijst om achter de hand te houden bij het opstellen van een social media-strategie.
Exploring the Duality between Product and Organizational Architectures: A Test of the “Mirroring” Hypothesis (pdf-alert, Harvard Business School). Als laatste, voor de noeste lezers een lang wetenschappelijk artikel met heel interessante thesis: de productarchitectuur van een bedrijf is deels een reflectie is van de interne organisatie. Een meer modulaire aanpak van productontwikkeling zoals bijv. in open source kan voordelen opleveren voor het uiteindelijke product. Samenvatting op pag. 24.