Het boek Schrijven voor het web en sociale media speelt handig in op de kennisbehoefte die veel personen en organisaties op social media gebied hebben. De doelgroep voor dit boek zijn startende webredacteuren, webloggers en andere personen die professioneel content produceren voor het web. Het vertelt in een snel leesbare schrijfstijl over hoe je schrijft voor online en hoe je ervoor zorgt dat je ook gelezen wordt. De schrijvers hebben verschillende achtergronden die je ook terug vindt in het boek. Victor Peters is de oude rot in het vak en Annelies Verhelst is een jonge social savvy weblogster.
Interessant wanneer je start met lezen is de mogelijkheid je boek te registreren. Je krijgt dan toegang tot aanvullende informatie. Deze kon ik niet zo snel vinden, maar het boek is nog maar net uit dus ik wacht dit even af.
De eerste helft van het boek plaatst schrijven voor het web in een grotere context en behandelt schrijfstijl. Dit is met name handig voor mensen met weinig of geen schrijfervaring. Het tweede deel van het boek behandelt cmssen, web- en microblogs en geeft een mooie inzage in hoe je de content die je creëert promoot, inzet voor seo en laat renderen voor je website. Met name het promoten van je eigen content wordt erg praktisch beschreven. Dit is iets waar je als redacteur of weblogger veel zelf aan kunt doen.
Ik denk dat het boek een plaats in de boekenkast verdient bij iedereen die start met webloggen of zich professioneel met de (bedrijfs)website bezighoudt. Voor de gevorderde weblogger biedt het echter niet veel nieuwe informatie. Zelf mis ik nog een onderdeel hoe je aan je nieuws komt en een stukje over ontwikkelingen als social newsrooms en pressdoc. Maar misschien is dat weer wat teveel vanuit traditionele pr gedacht.