BijgespijkerdTV: Alain de Botton over succes, je carrière en benchmarks

Vandaag zoeken we het met Bijgespijkerd wat verder weg. Of hogerop. Of hoogdravender. Of in ieder geval: iets abstracter, iets beschouwelijker. Niet zo gek, want we laten een vooraanstaand filosoof aan het woord.

Alain de Botton is een Zwitser die al sinds jonge leeftijd in de UK woont. Hij studeerde filosofie en zijn belangrijkste verdienste is dat hij als schrijver en documentairemaker filosofie (en zaken als literatuur en kunst) toegankelijk heeft gemaakt voor de ‘normale man’. Dat leverde hem de bijnaam “philosopher of everyday life” op – maar leidde ook tot kritiek dat hij blijft hangen in voor de hand liggende zaken.

In deze TED-talk van 2 jaar geleden, gaat hij in op de notie van succes. Hij benoemt de paradox dat het makkelijker is dan ooit om goed in je levensonderhoud te voorzien, maar dat er tegelijkertijd meer stress bestaat om werk dan ooit tevoren. Dat valt o.a. terug te leiden op maatschappelijke trends zoals de perceptie van gelijkheid en het streven naar meritocratie.

Die trends leiden ook tot een kijk op succes die sterk aan de persoon verbonden is: de mens is immers -in principe- in staat alles te bereiken waar hij zijn zinnen op zet en bereikt de positie in de maatschappij die hij of zij verdient.

Schaduwkanten

De Botton benadrukt dat er schaduwkanten zitten aan deze visie op succes. De belangrijkste is dat we ons succes vaak afmeten aan criteria die niet de onze zijn, maar eerder die van onze ouders, directe omgeving, etc. Bovendien moeten we ons beseffen dat mensen niet overal succesvol in kunnen zijn, zodat je je bij elk notie van succes moet afvragen wat de ‘opportunity cost’ ervan is.

Zijn conclusie is zo fraai verwoord, dat ik ‘m onvertaald opneem:

So what I want to argue for, is not that we should give up on our ideas of success. But we should make sure that they are our own. We should focus in on our ideas. And make sure that we own them, that we are truly the authors of our own ambitions. Because it’s bad enough, not getting what you want. But it’s even worse to have an idea of what it is you want, and find out at the end of a journey, that it isn’t, in fact, what you wanted all along.

Je maakt dus wel degelijk je eigen succes. Maar niet per se door hard te werken aan idealen opgelegd door anderen, maar door goed te luisteren naar jezelf en je eigen doelen te formuleren. Dat geldt niet alleen voor jou persoonlijk, maar ook voor je bedrijf. En daarmee is dit in mijn ogen de beste argumentatie over de onzin van benchmarks dat ik ooit heb gehoord.

Maar ja, ik ben dan ook een hele normale man.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven