Big data. Hype of noodzaak?

Big data is voor veel marketeers nog een onduidelijk begrip. Is het slechts een hype? Is het een naam bedacht door de leveranciers om weer iets nieuws te kunnen verkopen? Is het iets enkel voor IT? Voor mij is het begrip big data helder en bestaat ook al lange tijd. De omvang en impact en daarmee de interesse en investeringen groeien momenteel echter hard. Deze beweging heeft de naam big data gekregen. Als bedrijf moet je kijken hoe disruptive big data voor je kan zijn. Hoe belangrijk zijn al die data buiten de firewall voor jouw klant- en marketingprocessen? Dat er veel data zijn staat vast en dat data exponentieel groeit ook. Dit afdoen als een hype of een IT dingetje kan wel eens een dure inschattingsfout zijn.

Big data is een verzamelnaam voor alle informatie die buiten de eigen onderneming voorhanden is. Vaak spreekt men over de vier v’s die kenmerkend zijn voor big data. Volume, velocity, variety en value. Dat er veel data, verschillende data en snel veranderende data zijn staat vast. Denk aan alle informatie op het internet en op sociale media.

De hoeveelheid data groeit zeer snel en niet alleen met data dat op internet staat. Inmiddels praten IT-ers al over Exabytes. Steeds meer producten en objecten worden voorzien van sensoren en andere soorten technologie. Analistenbureau Forrester noemt deze ontwikkeling ook wel het gefragmenteerde internet of splinternet. In Brazilië gaan organisaties zelfs al bomen voorzien van sensoren om illegale houtkap te kunnen ontdekken. Veel van deze informatie is reeds beschikbaar en zijn dus inzetbaar. De v van value moet jij dus bepalen. Kan big data helpen bij productontwikkeling, marketing, sales, service of je businessmodel? Veel (traditionele) marketeers zijn niet op hun gemak met klantdata, laat staan met big data. Toch kun je hier vat mij betreft niet omheen. Op zijn minst moet je gaan onderzoeken wat big data voor jouw klanten en jouw bedrijf kunnen betekenen.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven