Kopregels zijn belangrijk. Door het leesgedrag van ontvangers van email en online advertenties maar ook het leesgedrag van de bezoekers op website weten we dat kopregels (ook wel headlines) belangrijk zijn, zeker in de eerste fase. De kopregels, in combinatie mer afbeeldingen en bewegend beeld, maken voor een groot deel uit of de bezoeker/ontvanger over gaat tot het lezen van de berichten of de website.
In de praktijk is de kopregel vaak een bijkomend en tijdrovend onderwerp. In de snelheid van het ontwikkelen van een campagne, die vaak snel ontwikkeld moet worden, worden keuzes gemaakt die later in de praktijk beter hadden gekund. Daarom hier 9 tips die je mee kunt nemen bij het bepalen of een kopregel goed is of niet.
Bijkomende factor bij het bepalen van de kopregels is dat over smaak niet valt te twisten en soms afwijkend gedrag vertonen kan juist bijdragen aan een groter effect op de leesbaarheid.
Hierbij 9 tips voor een betere kopregel.
Help de lezer
De kopregel moet toegevoegde waarde voor de lezer bevatten. Deze toegevoegde waarde is een “helpende hand” voor de lezer. Maak helder hoe je de klant gaat helpen en wat hij kan verwachten als de lezer verder leest in het artikel.
De kopregel kan hierbij een combinatie vormen met de kopregels die ertussen gebruikt worden.
Emotie tonen
De toegevoegde waarde voor een lezer is vaak gekoppeld aan twee basisbehoeften, plezier beleven of teleurstelling/verdriet te vermijden. Door het inspelen op deze twee basisbehoeften in de kopregel (niet beide tegelijk) wordt de aandacht sneller en beter getrokken. En aandacht is een stimulans om door te lezen.
Stel een vraag
Een vraag stellen in een kopregel heeft vele voorstanders en vele tegenstanders. Het gevaar van een vraag is dat de klant een negatief antwoord in zijn hoofd heeft waardoor doorlezen direct verstoord wordt. Het voordeel is dat bij het stellen van een vraag de lezer gaat nadenken en de kans op het willen weten van het antwoord ook groot is. Een ander bijkomend voordeel van een vraag stellen is dat bij een “nee”-antwoord je eigenlijk helpt bij het segmenteren.
Het effect van het stellen van een vraag in een kopregel levert per definitie effect op.
Do’s en don’ts
Deze termen worden vaak geïnterpreteerd als “leereffecten”. Mensen zijn eigenlijk altijd bereid om te leren en beter te worden. Door een aantal do’s of don’ts te vermelden geeft dat aan dat je de lezer gaat helpen bij het verder ontwikkelen van de kennis.
Lijstjes
Lezers zijn gek op lijstjes. En korte opsomming of weergave van de mogelijkheden of beperkingen wordt als goed leesbaar en helder ervaren. Een kopregel waarin wordt gemeld dat er een opsomming is van onderwerpen die erbij horen leidt tot een groter aantal lezers.
Inspiratie
Lezers willen geïnspireerd worden en nieuwe ideeën opdoen. Nieuwe inzichten vergroot namelijk het eigen succes en daar zijn we naar op zoek. Door in de kopregel inspiratie mee te nemen neemt de kans op verder lezen ook weer toe.
Wat houdt mensen wakker
Een kopregel kan ook gaan over “wat mensen in de nacht wakker houdt”. Dat zijn dan onderwerpen die onze aandacht sowieso trekken, lezers zijn dan opzoek naar informatie. Een kopregel die is gericht op deze angst valt op en die lezer die zich aangetrokken voelt tot deze “waarvoor blijf je wakker” kopregel zal zeker verder lezen.
Toon empathie
Door te laten zien met de kopregel dat je betrokken bent bij de situatie van de lezer en begrijpt wat er speelt, lezer geraakt en zal hij verder lezen.
Laat het succes voor de lezer zien
Door een klant te laten zien wat het effect is bij het verder lezen wordt de kans groter, denk aan kopregels zoals “krijg een gratis pakket”.
Iedereen is op zoek naar succes en wanneer een kopregel daarop inspeelt voelt de lezer dat als succes delen.
Deze 9 tips geven handvatten om verder te denken en te kijken over een kopregel. Ook bij het snel moeten beslissen over een kopregel kun je elke kopregel langs deze lijst van 9 tips houden en kijken of er aan minimaal 1 van de tips voor kopregels wordt voldaan.