Een kopregel is belangrijk. In een zoekmachinemarketing-strategie helpen goede kopregels om de organische vindbaarheid te vergroten bijvoorbeeld. Ook trekt een goede kopregel mensen en zet ze aan tot het lezen van de content. En dat is het doel wat we allemaal hebben.
Een goede kopregel heeft een aantal eigenschappen waar je over na moet denken:
- kort en krachtig
- in 1 oogopslag te herkennen door de lezer
- maximaal 7 woorden
- zeker geen worden met meer dan 3 lettergrepen of meer dan 12 letters
- voorkom humor of actualiteit in een kopregel, de humor moet de lezer meteen begrijpen en actualiteit verloopt
- de relatie van de kopregel met de content, tekst en afbeeldingen, moet consistent zijn
Er zijn bij het samenstellen van een kopregel, naar de eigenschappen, een aantal overwegingen die je kunt meenemen. Die overwegingen geven handvatten over de soort, aard en wijze van samenstellen van een kopregel. Deze overwegingen vormen dan de basis waarop de kopregel wordt geschreven.
- Behulpzaam zijn
Een kopregel met daarin behulpzaam zijn betekent dat je de lezer aangeeft waarin je hem kunt helpen. Op basis van het verder lezen van het artikel lever je de lezer de informatie die voor hem een probleem oplost of hem verder helpt in het succesvol worden. - Emotie tonen
De kopregels met emotie zijn gebaseerd op de twee belangrijkste drijvers voor de lezer: “plezier ontvangen en pijn voorkomen”. Wanneer we met de kopregel inspelen op deze twee emoties is de kans dat mensen lezen erg groot. Het is dan met name op emotie zeer relevant voor de lezer. - De mensen een vraag stellen
Bij het stellen van een vraag, liefst een open vraag en anders een vraag waar de lezer met “ja” op reageert, betrek je de mensen al bij de kopregel. Door het betrekken bij het artikel of door het antwoord geven door de lezer in het hoofd, stijgt de drang om het artikel te gaan lezen. - Tips en trucs
Wanneer je de doelstelling hebt om mensen iets te leren of om iets bij te brengen werken de tips en trucs. Ook de do’s en don’ts in deze kunnen bijdragen aan een hoger aantal mensen dat het artikel gaat lezen. - Aangeven van de lijst
Net als bij dit artikel, de 9 overwegingen, zijn kopregels met een getal er in goed voor het geheugen van de lezer. Daarnaast geeft een dergelijke titel de concreetheid en de overzichtelijkheid van het artikel weer. - Geven van inspiratie
Elk mens wil inspiratie van anderen krijgen. Een kopregel die aanspreekt en mensen inspireert draagt zeker bij tot het meer lezen van het artikel. Bij het toepassen van een inspiratieve kopregel is het wel belangrijk dat je de doelgroep en de intenties van die doelgroep goed kent. - Inspelen op angst
Een kopregel die inspeelt op angsten zet aan tot lezen. Waar ligt je doelgroep van wakker. Een link leggen naar die angst maakt dat het mensen raakt en daardoor verwachten dat het artikel hen kan helpen die angsten te verdrijven of op te lossen. Een dergelijke kopregel vergroot ook meteen de verwachtingen van de lezer, die moet je dan wel waarmaken. - Zorgen voor empathie
Vertrouwen, betrouwbaar zijn, aandacht geven, het zijn een paar begrippen die te maken hebben met empathie. Het raken van mensen door betrokkenheid te tonen is een drijvende kracht voor velen en daar zijn we gevoelig voor. - Leveren van succes
Toon met de kopregel aan dat anderen ook succes hebben gehad met het product, dienst of methode na het kopen en gebruiken ervan. De successen van anderen vormen vaak de basis voor de keuze van nu.
Het is niet de bedoeling dat in 1 kopregel alle 9 de overwegingen mee genomen moeten worden. Het gaat er om dat je er 1 kiest. Zoals ook in de overwegingen al is aangegeven, de keuze voor een soort kopregel wordt bepaald door onder andere kennis van en over de doelgroep, soort product of dienst, branding, cultuur van de organisatie, cross mediale aanpak en de doel van het touchpoint daarin, verhaallijn en de ontwikkelingen in de markt. Een kopregel schrijven doe je ook niet zomaar.