Een chatbot is een geautomatiseerde gespreksbot die is ingebed in Instagram. Als je met een chatbot praat, heb je geen gesprek met een echt mens, maar met een computer. Je kunt chatbots op Instagram goed gebruiken om je verkoop en conversies te stimuleren. Hoe? We geven je acht tips. Wist je dat chatbots in staat zijn om maar liefs 80% van de veel voorkomende vragen te verwerken? Bovendien gebruikt 40% van de consumenten chatbot voor hun aankopen.
Mogelijkheden van een chatbot
- Direct reageren in Instagram DM’s en nauwkeurige informatie over je producten of services geven.
- Herinneringen sturen in Instagram DM-chats en de chat opnieuw starten als de klant is afgeleid.
- Leads verzamelen zoals e-mailadressen en telefoonnummers.
- Bestellingen rechtstreeks in DM’s opnemen en de details terug naar je CRM-systeem sturen.
- Volgers voor webinars, workshops en evenementen registreren.
- Berichten in meerdere talen beantwoorden.
De meeste chatbots praten met klanten op basis van het vooraf gemaakte gespreksstroomdiagram – een scenario van een gesprek. Dus afhankelijk van de acties van de klant of specifieke vragen, antwoorden chatbots zoals je vooraf hebt bedacht.
Tip 1: Start een chat met een inleidend bericht
Een leeg DM-venster verhoogt de conversie niet. Maak het je klant gemakkelijk en start zelf een chat. Hoe eenvoudiger je het je klant maakt, hoe meer kans op conversie. Het is slim om het gesprek te beginnen met een duidelijke vraag om je klant te betrekken.
Tip 2: Stel reacties in
Een snelle en tijdige reactie wordt door je klant erg gewaardeerd. Samen met de reactie kun je een promotiecode of een korting sturen. Dit zal een gesprek zelfs veranderen in een tweede aankoop.
Tip 3: Automatiseer zoekwoorden
Kies korte en eenvoudige zoekwoorden en voeg Call-to-Actions toe aan je Instagram-berichten en -verhalen om conversies te verhogen. Stel trefwoorden in als kopen, korting, verzenden. Het is belangrijk dat je heel goed nadenkt over mogelijke gespreksstromen. Sommige bots zijn bijvoorbeeld zo ingesteld dat ze alleen ja- of nee-vragen kunnen beantwoorden, of ze kunnen alleen bevestigend of negatief antwoorden als ze de zoekopdracht niet begrijpen.
Tip 4: Schrijf een goed standaard antwoord
Een chatbot stuurt een standaardantwoord als hij geen trefwoorden ziet in de zoekopdracht van een klant. Denk goed na over dit antwoord. Verlies hiermee geen klanten en laat hen bovendien niet wachten. Denk bijvoorbeeld aan info over het doen van een bestelling of antwoorden op de meest gestelde vragen.
Tip 5: Reageer automatisch op opmerkingen
Als je een geautomatiseerd gepersonaliseerd bericht naar elke reactie stuurt, start je direct een chat en laat je zien dat je aandacht aan hen geeft.
Tip 6: Communicatie blijft mensenwerk
De chatbots kunnen je veel werk uit handen nemen, maar communicatie blijft óók mensenwerk. Complexe vragen van je klant kun je het beste door een medewerker laten afhandelen.
Tip 7: Wees niet te opdringerig
Met de functionaliteit van chatbots kun je klanten gepersonaliseerde aanbevelingen sturen en hen begroeten zodra ze je volgen. Zorg echter dat je niet te opdringerig bent, dat wekt irritatie. Bovendien loop je het risico geblokkeerd te worden door een gebruiker of Instagram zelf.
Tip 8: Antwoord altijd, kort en bondig
Houd chatbots kort en eenvoudig. En zorg in ieder geval dat er altijd wél een antwoord is, dat verwacht de klant. Begrijpt de bot de query niet of staat dit niet in het scenario, kom dan in ieder geval met een goed standaardantwoord (zie tip 4).
Tip: Wil je leren hoe je de digital marketing mix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing iets voor jou!
- In 12 dagdelen (4 maanden) leer je heel praktisch hoe je de belangrijkste online kanalen zo inzet dat je je doelen behaalt.
- Je nieuwe kennis vertaal je naar een eigen digital marketing strategie, direct geschikt voor implementatie.