De marketingmix omvat de samenstelling van strategische keuzes rondom Prijs, Plaats, Product en Promotie. Dat ligt voor de hand. Het is ook vanzelfsprekend dat uit diezelfde invalshoek deze combinatie vanuit Promotie als “geïntegreerde marketing” wordt gezien. Klopt dat ook met de praktijk? Het ligt voor de hand, echter door de “silo-constructie” van de 4 P’s in de praktijk, denk aan de verschillende afdeling met elk eigen doelstellingen en elk eigen P&L, is de samenhang niet altijd even goed te herleiden.
Door de opkomst van digitale mogelijkheden en de introductie van sociale media is voor veel mensen een soort specialisme ontstaan. Dit specialisme, sociale media, is ook een vak. Het moet echter niet de status van allesomvattend gaan krijgen, dan gaat de inzet van sociale media verloren in het geheel. De inzet van sociale media moet geïntegreerd plaats vinden binnen de elementen van de marketingmix. Daarom 8 tips om de sociale strategie meer te integreren met de marketing mix strategie.
Tip 1 – content
De inzet van content is naast sociale media ook een specialisme geworden de laatste jaren. Je zou toch zeggen dat de inzet van content zo oud is als het ontstaan van de tekeningen in een rotswand. Dat was immers ook content om elkaar iets te melden. Content vormt dus de inhoud die nodig is om media en middelen relevant te maken voor de ontvanger.
Over de prijs kan vanuit psychologisch perspectief worden gecommuniceerd, de omschrijving en de voordelen van het product, de distributie heeft mogelijkheden voor content en de promotionele activiteiten zijn de basis om content te delen.
Content moet dus worden gegenereerd door alle marketingmix elementen heen.
Tip 2 – klant contact centra
De mensen op de klant contact centra hebben dagelijks contact met klanten. Vaak via mail, telefoon en andere traditionele media. Soms zien we een onderneming met webcare, maar is die gekoppeld aan de inzet van de klant contact centra? De processen achter webcare kunnen afwijken.
Het juist verschaffen van informatie en interactie met klanten die leidt tot oplossingen vormt in principe goede informatie die gedeeld kan worden via sociale media. Op deze wijze integreer je de sociale media met de klantenservice.
Tip 3 – drukwerk
In nagenoeg alle ondernemingen wordt nog steeds gebruik gemaakt van drukwerk. Dat is logisch omdat op sommige momenten gedrukte brochures waarin verschaffen van informatie centraal staat beter is dan online.
Bekijk ook eens de brochures van ondernemingen die je kent. Het is eenvoudig om in die gedrukte media te verwijzen naar de sociale media. Het plaatsen van de logo’s met de eigen link is een basisvereiste bij het integreren van de sociale media in de mix.
Tip 4 – uitnodigen
Alleen mensen melden dat je op sociale media actief bent is niet genoeg. Mensen moeten gestuurd worden om een activiteit te ondernemen. Dat betekent dat je via de gehele mix, dus ook de verpakking van een product, mensen moet uitnodigen om deel te nemen aan activiteiten op sociale media.
Tip 5 – werving van mensen
Het werven van personeel waarbij marketeers ook via sociale media actief moeten zijn komt vaak voor. Daarna gaat de recruitment via bestaande kanalen. Gebruik ook bij het werven van personeel de sociale media. Niet alleen het werven maar ook de eerste gesprekken via sociale media volgen. Laat de sollicitant een case uitwerken, bekijk niet alleen wat iemand gedaan heeft de afgelopen maanden.
Tip 6 – evenementen
Er wordt veel geld geïnvesteerd in evenementen, beurzen en congressen. Het is vaak duidelijk dat een mensen uit de onderneming werken naar een hoogtepunt op de dag zelf en daarbij de organisatie van het evenement centraal stellen. Een evenement begint al in de voorbereiding en eindigt langere tijd na het evenement. Sociale media kan juist in het genereren van buzz rondom het evenement de andere inzet van media versterken.
Denk aan het inzetten van een hashtag voorafgaand, tijdens en na het evenement. Via de verschillende sociale media deel je elementen uit de activiteiten tijdens het evenement en verhoog je de mogelijkheden tot succes.
Tip 7 – leadgeneration
Ook in het sales traject is het duidelijk. De verkoop- en accountmanagers zijn druk bezig met de klant. De inzet van sociale media kan juist tijd en geld besparen. Door gebruik te maken van de sociale media kan juist de band met de klant worden versterkt. Natuurlijk kan de sociale media het persoonlijke contact niet helemaal over kunnen nemen.
Tip 8 – blijf in contact
Aandacht is het nieuwe zwarte goud. Vertrouwen een belangrijke factor om voor een leverancier te kiezen. De inzet van sociale media kan hierbij juist helpen. De klant ervaart een algemeen bericht als een contactmoment en periodiek persoonlijk bericht als heel prettig.
Deze tips liggen voor de hand. De vraag die je jezelf kunt stellen is of ze worden door gevoerd en daarna ook worden voortgezet.