8 onmisbare content tips – deel 1 van 2 delen

Media is onlosmakelijk verbonden met content, een medium waar niets in staat is een nietszeggend medium (althans daar kun je dan weer over discussiëren). Een medium kan niet succesvol zijn zonder inhoud en content kan niet succesvol zijn zonder medium.

De complexiteit rondom content en het ontstaan van termen als contentstrategie komt voort uit het gegeven dat meerdere mensen via eenzelfde kanaal content ontvangen. Daarbij kunnen we constateren dat:

  • mensen dezelfde media gebruiken maar anders toepassen
  • er verschillende mensen verschillende rollen hebben in de DMU, zowel B2B alsook B2C
  • de content voor iedereen die een verschillende fase van de journey zit anders is maar wel tegelijk dat medium gebruiken
  • relevantie voor iedereen anders is

Dat betekent dat we meer moeten nadenken hoe en waarom we welke inhoud delen met klanten en potentiële klanten.

Daarom met deze blog 8 onmisbare tips die je content beter laten aansluiten op de verschillende situaties en de verschillende media. Deze blog is om je aan te zetten tot denken in het ontwikkelen van de content.

In deze blog starten we met de eerste 4 tips.

 

Zakelijke content

Over het algemeen wordt de content van een zakelijke context snel gelezen en moet sneller dan anders duiden wat de essentie is van de inhoud van de content. Het best werken nieuwsbrieven, blogs en content via verschillende relevante sociale media.
De verdeling van de inhoud van de content is het best als er ongeveer 60% nieuws is, 20% voorbeelden en cases en 20% gaat over observaties in het vakgebied.
Zorg er voor bij zakelijke content dat de inhoud toegevoegde waarde biedt en bijdraagt aan het verhogen van de engagement.

 

User Generated Content

Door de lezers mede content te laten ontwikkelen is het mogelijk om het bereik aanzienlijk te vergroten. Content laten genereren door de gebruikers en bezoekers gaat niet vanzelf. De content wordt gemaakt op het moment dat wij als marketeer dat stimuleren en motiveren. Onze eigen inbreng mag dus niet worden onderschat.
De mogelijkheden om content te genereren zijn onder andere:

  • gebruik een hashtag
  • geef suggesties
  • produceer stellingen
  • stimuleer reacties
  • ontwikkel de content vanuit een thema of een verhaallijn

Bij het ontwikkelen van de content is een verdeling aan te raden van een eigen inbreng op gebied van creativiteit en aanjagen met daarnaast content over je eigen merk. De verhouding eigen content en content van de bezoekers is 50/50.
Analyseer en monitor goed het gedrag en de behoefte van de bezoekers. Door periodiek te observeren wat de bezoekers doen krijg je inspiratie en suggesties waar je het zelf weer over moet hebben en inzicht in de wijze waarop je de meeste en beste user generated content laat ontstaan.

 

Video via sociale media

Een video moet aanspreken en inspireren. Het bekijken van een video door een bezoeker heeft een aantal stappen in zich. De eerste stap, de bezoeker ziet de afbeelding van de video (of de video begint met afspelen). Bij het zien van de eerste afbeelding of beelden moet de aandacht van de bezoeker getrokken zijn. Dat kan door een aansprekende kopregel of meteen een spectaculaire beeld.
De tweede stap is dat de bezoeker de video gaat bekijken. Dan moet er meteen in het begin iets getrickerd worden bij de kijker zodat hij blijft kijken. Het grootste uitvalpercentage van de mensen die een video gaan bekijken zit in de eerste 20 seconden. Sluit een video ook goed af met een pakkende boodschap of call to action.

  • start met goede kopregel
  • spetterend begin
  • fun elementen toevoegen
  • goed eind

In een video hoort een duidelijke kop-romp-staart constructie te zitten. Mensen zijn van nature mensen die een structuur wensen.

 

Blogs

Vanuit de journalistieke hoek is er verschil tussen een artikel, een blog, een item en een column. Technisch gezien klopt dat, weet de ontvanger dat echter ook. De term blog wordt door veel mensen gebruikt en veel mensen lezen blogs. Ga in zoverre niet de inhoudelijke discussie aan wat voor term, analyseer het gedrag en het lezen door de mensen.
Elementen die van belang zijn bij het schrijven van een blog:

  • waarom schrijf je de blog
  • ben je voldoende op de hoogte van de doelgroep van de blog
  • past de stijl van de blogs bij de mensen (technisch, inhoudelijk, speels, etc)

Afhankelijk waar je de blog plaatst kun je een variatie maken op het terrein van een blog met voorbeelden, kennis en inzichten, cases, inhoud en fun.
Omdat een blog vaak een stap is in de cross media strategie is het belangrijk om vooraf doelen te stellen die je wilt bereiken met de blog. Analyseer en monitor ook de successen en resultaten van een blog. En meet niet alleen de conversies maar kijk ook naar de doelgroep, wie leest er wat.

Dit is het eerste deel van 2 delen over de onmisbare tips voor het produceren van content.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven