7 tips voor een perfecte banner ad

Banneradvertenties trekken klanten en genereren winst met slechts één klik. Maar er zijn 7 gouden tips die je banneradvertenties nog effectiever maken. 

1. Ken je doelgroep

Het klinkt als een open deur, maar het maken van de perfecte banner ad begint met inzicht in je doelgroep. Voor wie maak je de banner? Als je jouw doelgroep wilt aanspreken en verleiden om te klikken, moet je wel weten wat er speelt en wat ze motiveert om gebruik te maken van jouw aanbod.

2. Bepaal je doelstellingen

Om een succesvolle campagne te draaien moet er sprake zijn van een doelstelling. Anders kan je niet goed en gericht optimaliseren. Als je weet welke groep mensen je wilt bereiken, kan je ook definiëren wat je van ze gedaan wilt hebben. Wat wil jij bereiken? Welke stap wil jij ze laten nemen? Wil je meer volgers op je social media kanalen? Meer kennis verspreiden over een bepaald product of dienst? De verkoop van een product verhogen? Wil je dat ze jouw e-book downloaden? Een demo aanvragen? Kortom, denk goed na tot welke actie jij je doelgroep wilt verleiden. En bedenk dan ook meteen wat jouw onweerstaanbare aanbod is. Als je dat helder hebt, is de stap naar het daadwerkelijk ontwerpen van je banner ad (inclusief koptekst, CTA button, etc.) een stuk eenvoudiger. Maak je doelstellingen meetbaar en definieer wanneer er sprake is van succes. Is dat bij 10, 100 of 1.000 aanvragen? Op die manier kan je achteraf bepalen of je campagne succesvol was.

3. Denk na over platformen en restricties

Voordat je begint met het design en de technische realisatie van je banner ad, zijn er nog een paar keuzes die je moet maken. Bijvoorbeeld op welk platformen en websites ga je adverteren? Met welke restricties van de advertentienetwerken moet je rekening houden? Bij display advertising heb je vaak te maken met beperkingen in bestandformaat en bestandgrootte, die de advertentienetwerken je opleggen. Zo mag een banner die Google toont in het Google Display Netwerk (GDN) niet groter zijn dan 150 kB en de animatie mag maximaal 15 seconden zijn.

4. Welk advertentieformaat past bij je?

As je kijk naar de formaten in bijvoorbeeld Google Display, dan zijn er enorm veel mogelijkheden. Welk formaat moet je dan kiezen. Of zorg je ervoor dat jouw banner in alle formaten beschikbaar is? Google zegt hier zelf over:

”Mits de advertentie goed is geplaatst, kunt u met een breed advertentieformaat aanzienlijk meer inkomsten genereren. De meest effectieve formaten zijn:

  • de grote rechthoek van 336 x 280
  • de middelgrote rechthoek van 300 x 250
  • het leaderboard van 728 x 90
  • de halve pagina van 300 x 600
  • de grote banner voor mobiele apparaten van 320 x 100

5. Statisch of geanimeerd?

Beweging trekt de aandacht. Ga je voor een interactieve banner met beweging? Kies dan voor HTML5 en .GIF. Wanneer je liever een statische banner hebt, kan je de banner maken in .JPEG, .PNG of .GIF. Als je kiest voor een geanimeerde banner, dien je meestal ook een statische banner als back-up bestand aan te leveren. De back-up banner is een soort reservebanner. Werkt een animatie niet, dan wordt automatisch de back-upversie gebruikt, zodat je geen potentiële klanten misloopt.

6. Gebruik van kleurcontrast

Het gebruik van kleur heeft invloed op het klikgedrag. Door gebruik te maken van contrasterende kleuren zorg je er voor dat je bepaalde elementen van je banner laat opvallen en je de gebruiker de weg wijst in de actie die je wilt laten ondernemen. Zorg er voor dat de button het belangrijkste contrasterende element van je banner ad is. Verder is er (helaas) niet één waarheid in kleurgebruik. Het komt er altijd op neer dat je verschillende versies van je advertenties het beste kunt testen, analyseren en dan kunt optimaliseren om te komen tot die advertentie die het beste werkt voor jouw doelgroep. Tip: houd het eenvoudig. Een goede designer beheerst de kunst van het weglaten. Dit kan het verschil zijn tussen een goede en een geweldige banner!

7. Het gebruik van beeld

Welke beelden gebruik je in je banner? En hoe zorg je ervoor dat de beelden scherp worden weergegeven, zonder dat je banner te groot (in kB’s) wordt? Helaas is er op de eerste vraag ‘welke beelden gebruik je’ niet 1 juist antwoord. Gelukkig zijn er wel een paar richtlijnen:
• gebruik alleen afbeeldingen van hoge kwaliteit
• blijf dicht bij je eigen (huis)stijl
• Gebruik afbeeldingen die aansluiten bij de boodschap die je verkondigt
• Gebruik aansprekende afbeeldingen met mensen, mooie landschappen of andere beelden die emotie ontlokken

Heb je eenmaal de beslissing genomen welke beelden je gaat gebruiken, dan wil je natuurlijk ook dat jouw beelden mooi (lees: scherp) worden weergegeven, zonder dat je banner te groot (in kB’s) wordt. Het laatste wat je wilt is korrelig beeld. Maar hoe hoger de beeldresolutie, hoe meer kB’s de banner ad inneemt. Je moet dus de juiste balans vinden tussen beeld en resolutie. Dat kan nog wel eens een uitdaging zijn.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven