We investeren veel geld om traffic naar de website zo hoog mogelijk te krijgen, we vergeten dan de aandacht te richten op het vergroten van de conversie. De volgende tips helpen om de het bezoek dat er is zo effectief mogelijk op de website te converteren naar succes.
Zie de website als een stap in sales
Eigenlijk willen we uiteindelijk allemaal verkopen. Of een resultaat als het daadwerkelijk aanvragen, donateur worden of andere minder commercieel getinte resultaten, uiteindelijk gaat het dus om succes.
Dat betekent dat elk medium dat we in een klantreis inzetten een doel heeft om de (potentiële) klant verder te krijgen tot het einddoel. Dan kunnen we zeggen dat elk medium dat de we inzetten een soort “verkoper” is of “accountmanager” die de klant verder helpt in het proces. Als dat zo is dat moeten we dat medium ook als zodanig inrichten.
Kijk eens naar alle media:
- is de rol van het medium helder in de cross media strategie
- is de samenhang inzichtelijk
Zorg voor eenduidige afronding van de conversie
Of het nu verkoop is of een andere vorm van succes genereren, het gaat om het resultaat bij het daadwerkelijk bereiken van de sales of aan sales gerelateerde successen. Wanneer er in het afronden van de koop nog veel vragen zijn of obstakels komen dan kan dat remmend zijn in het gehele proces en daarmee juist conversie verlagend.
Denk aan:
- plotselinge extra voorwaarden
- verschillende prijzen of productomschrijvingen
- eerst een account moeten maken voordat ik kan kopen
- zijn er voldoende betaalmogelijkheden
- eerst inloggen met account gegevens anders kun je niets
Te veel keuzes aanbieden
Een mens wil zelf aan het stuur zitten maar een mens kan niet kiezen. Een dilemma. Te veel afleidingen op het zogenaamde POP (Point of Purchase) laadt de onzekerheid van de mens toenemen en daarmee ook het resultaat tot conversie. Soms vragen we teveel van de klant, denk daar aan bij de volgende punten:
- het aanbieden van gerelateerde producten en diensten leidt tot verwarring
- opeens speciale aanbiedingen
- producten die juist noodzakelijk zijn, je kunt beter alles in 1 aanbieden dan wanneer er nog allerlei producten bij moeten komen
- een afwijkende call to action
- navigatie die niet steeds op dezelfde plek actief is
Te veel aandacht voor onszelf
In een verkoopgesprek praat je eigenlijk niet over jezelf. Als elk medium een deel is van een verkoopgesprek, doe dat dan ook niet in die media.
- zorg voor een directe conversie
- leads moeten een focus hebben op de gewenste conversie
Dat betekent simpel dat er dus geen aandacht geschonken moet worden aan:
- onszelf
- alle content die niet leidt tot conversie
Soms moet de informatie wel beschikbaar zijn. Maar niet meteen op de voorgrond tijdens het verkoopproces.
Conversie gerelateerd schrijven
De teksten in de media die moeten leiden tot conversie, moeten wel conversie gedreven geschreven zijn. Immers ergens moet de klant een push krijgen om de volgende stap te maken en daadwerkelijk over te gaan tot aanschaf van het product.
- communiceer duidelijk de UBR (unique buying reason)
- geef de voordelen aan
- creëer toegevoegde waarde
- denk aan de call to action
- relevantie in de content is essentieel
- geef ook gewoon aan wanneer de klant moet kopen of in elk geval een beslissing moet nemen
Vraag niet teveel informatie
In 1 keer alles van een klant weten is de grootste blokkade die je kunt opbouwen. In meerdere stappen stukken informatie verzamelen. En alleen die informatie die relevant is voor jou en waarvan de klant de idee heeft dat het logisch is dat jij het weet.
Deze 6 tips helpen je om de conversie te vergroten. Het zijn eenvoudige doch zeer conversieverhogende elementen zijn.