We hebben in Nederland ruim 16 miljoen marketing deskundigen. Immers iedereen is zogenaamd marketeer of weet er wel iets van. Meestal weten de mensen dan ook de geroemde en verguisde 4 P’s te benoemen. En dan houdt het op.
Als deskundigen maken we het niet altijd gemakkelijker. Voor dezelfde begrippen gaan we verschillende definities of omschrijvingen geven. Laat staan het vertalen vanuit het Engels naar het Nederlands waarbij de vertaling een soort van letterlijke transitie is maar waardoor de essentie van het begrip wel verdwijnt. Denk bijvoorbeeld aan Customer Intimacy, een concurrentiestrategie op ondernemingsniveau, dan is het opvallend dat we dat enerzijds terug zien als marketingstrategie en anderzijds een vertaling als klantintimiteit als hetzelfde beschrijven.
Tenslotte is marketing als begrip en proces ook in beweging. Dat geeft ons ook weer allerlei handvatten en richtingen waar we als mensen in het vak iets mee moeten doen. Onduidelijk is het zeker. In deze blog wordt een aantal tips gegeven die bijdragen het beter worden als marketeer. Zonder dat alle theorie en elk model ter discussie wordt gesteld.
Tip 1 – denk na
Als marketeer moeten we nuchter, praktisch, duidelijk en consistent zijn. Dat vraagt van ons om nuchter en realistisch na te denken. Elek zekerheid die je hebt vanuit het verleden is een onzekerheid voor de toekomst. Zorg als een marketeer dat je keuzes kunt onderbouwen omdat je er over hebt nagedacht. In de gesprekken die dan volgen met collega’s gaat het er niet om wie gelijk heeft maar wie de beste argumenten heeft en zijn/haar voorstel het best kan onderbouwen. Op basis van het nadenken kun je beter experimenteren binnen de kaders van de marketing zoals die door jou en je werkomgeving is omschreven.
Tip 2 – marketing is niet alleen verkoop
Dat de ontwikkeling van media leidt tot steeds meer mogelijkheden om vanuit de marketingcommunicatie direct te verkopen, moeten we niet verwarren met de uitspraak dat marketing hetzelfde is als verkoop.
Wanneer de theorie de basis is van ons denken en we de 4 P’s nog als uitgangspunt zien dan is verkoop een deel van de P die Promotie vertegenwoordigt. Vanuit marketingcommunicatie oogpunt is marketing meer. Het nadenken over producten, diensten en service. Het nadenken over de optimale invulling van de klantreis. Een goede marketingaanpak kan leiden tot vraag naar het product en daarmee de verkoop ondersteunen. Dat leidt ons tot tip 3.
Tip 3 – laat het silo denken los
We denken in ondernemingen vaak in afdelingen. We noemen dat ook wel silo’s. Je gooit er iets in en schermt daarna alle contact met anderen af. Zeker marketing, met de vele raakvlakken aan vele disciplines, vraagt om transparantie en samenwerking. Dat is niet iets van deze tijd alleen. In de “oude” marketing moest er natuurlijk ook samenwerking zijn. Toch zien we in diezelfde “oude marketing” ondernemingen veel afdeling die onafhankelijk van elkaar opereren maar wel allemaal iets zeggen over het marketing proces. Als marketing professional moet je de eerste zijn die de grenzen doorbreekt en vanuit de klant denkt in plaats van denken vanuit het proces of de onderneming.
Tip 4 – denk vanuit de klant, echt?
Als marketeer roepen we sinds het ontstaan van de marketing dat de klant centraal moet staan. We doen dat echter niet zoals we bedoelen, we denken vanuit binnen naar buiten. Daarnaast moet de klant niet centraal staan maar het uitgangspunt zijn voor het succes. Dat is iets anders want we denken en handelen meer van buiten naar binnen. “De klant aan de knoppen” is een vaak gehoorde uitspraak. De klant kiest het medium waarmee hij wil communiceren, de klant bepaalt het soort product, de klant wil interactie.
Maar is dat zo?
Als goede marketeer moeten we ons ook beseffen dat een mens moeilijk keuzes maakt, daar moeten we de klant dus meer bij helpen. We zijn als mensen opgevoed met kaders, die willen we dus ook graag in ons proces om ergens klant te werden. Wanneer we naar sociale media kijken dan zien we het gedrag van mensen goed terug komen. Nagenoeg iedereen heeft wel een social medium account, maar slechts een zeer klein deel zoekt daadwerkelijk interactie. De klant moet dus wel het uitgangspunt zijn maar we moeten als marketeer ook het pad voor de klant schetsen.
Dis is een tegenstrijdigheid!
Dat klopt. Mensen zijn niet als rationele objecten te zien. Behandel ze dan ook niet zo.
Tip 5 – neem de verantwoordelijkheid
We praten vaak met marketing professionals. Wanneer we het onderwerp “verantwoordelijkheid” aansnijden dan wordt deze verantwoordelijkheid vaak bij het management, directie of de CMO (Chief Marketing Officer) gelegd. De marketeer moet zelf de verantwoordelijkheid opeisen, nemen en pakken op het niveau van zijn functioneren. Let op dat je deze niet pakt zonder de aanpak waar je voor kiest te onderbouwen.
- Heb scherp wat je wilt oplossen
- denk na over de situatie
- evalueer de verschillende mogelijkheden
- kies een oplossing en voer die op je niveau uit
Dan zorg je voor het succes dat je kunt onderbouwen en uitleggen. Pak je “15 seconds of fame”.
Tip 6 – marketing is experimenteren
Marketing wordt ook wel eens gezien als een wetenschap. We zeggen ook dat marketing in beweging is en wetenschap is vaak niet zo snel in beweging als marketing nu is. Marketing ontwikkelt zich door invloed van technoligische, online, digitale en mobiele ontwikkelingen, dat betekent dat het marketingparadigma verschuift. Het begrip merk krijgt een andere lading, loyaliteit nu en 5 jaar geleden is anders, tevredenheid is een ander begrip geworden, kortom experimenteer binnen het kaders die je krijgt als marketeer. Volg ontwikkelingen, volg klantgedrag, praat met klanten en ga experimenteren.
Deze 6 tips maken een betere marketeer van je. Dat gaat niet vanzelf. Ook in het beter worden als marketeer draag je zelf de verantwoordelijk. Succes.
Een van de basisvaardigheden is dat je een goed plan kunt schrijven. In de 2-daagse training van onze kennispartner IDMK wordt zowel op de inhoudelijke aspecten van een plan alsook jouw rol als marketeer in gegaan. Meer weten over deze training? Kijk even op de site van IDMK.