Contentmarketing wordt steeds belangrijker. De vraag over wat content is en hoe je met content om moet gaat kun je teruglezen in een whitepaper van IDMK.
In dit artikel bekijken we de 6 kritische succesfactoren die het succes van contentmarketing verbeteren. Het lanceren van een contentblog voor zakelijke contacten is namelijk gemakkelijk te doen. Het er een succes van maken is lastiger.
Succesfactor 1 – investeer
Het woord is even gemakkelijk alsook beperkend voor veel marketeers. Het beschikken over voldoende budget is vaak lastiger dan we denken. De directie / het management heeft vaak de focus op direct resultaat. Content marketing levert geen direct resultaat maar zorgt wel indirect voor grotere binding met klanten en potentiële klanten.
Dat betekent dat het management content marketing volledig moet ondersteunen en supporten en tevens budget moet vrij maken voor content en content marketing.
Succesfactor 2 – wat is je strategie voor het bloggen
Heb je een duidelijke strategie voor het bloggen? En met een blog strategie bedoelen dan natuurlijk de wijze waarop je de blog inzet om uiteindelijk ondersteunend te zijn aan de te realiseren marketingdoelstellingen. Je moet dan weten:
- wie leest de blog
- wat zijn de doelstellingen van het publiceren van een blog
- welke type content zit de ontvanger op te wachten
- past de content in de corporate communicatie
Het zakelijk bloggen moet binnen een organisatie niet op zich staan maar onderdeel zijn van de ondernemingsstrategie en ondernemingsdoelstellingen. Een geïntegreerd beleid is dan onlosmakelijk verbonden met het verkrijgen van succes.
- betrek de mensen van alle afdelingen
- van management tot en met operatie
- content marketing staat niet op zich maar is een deel van de overall strategie.
Succesfactor 3 – content moet goed zijn
Goede en relevante content is essentieel. Goede content wordt geschreven vanuit de klant en niet vanuit de schrijver zelf. De content moet gaan over onderwerpen die vanuit de klant als belangrijk worden ondervonden en die de lezer helpt.
- content moet aansluiten bij klant
- content moet afgewisseld worden met tekst en afbeeldingen
- gebruik op gepaste wijze ook creativiteit
Succesfactor 4 – bepaal de frequentie
Het aantal posts dat je doet is mede bepalend voor het succes. De frequentie moet aansluiten bij dat wat de klant wil maar ook bij de doelstellingen van de organisatie. Een blog als Bijgespijkerd moet niet wekelijks een blog plaatsen, liefst dagelijks. Actualiteit is belangrijk. Laat staan wanneer we kijken naar een nieuwsblog.
- hoe vaak bezoekt de klant de blog
- wat gebeurt er in de markt waar de blog over gaat
- is het relevant wat er wordt verteld
Succesfactor 5 – bepaal de promotie van de blog
Content produceren, plaatsen en er niet meer over nadenken. Dat zien we vaak in de praktijk. Nadenken over de aard van de content, de wijze van plaatsen, frequentie, opmaak etc zorgt voor het succes. Koppel content aan andere processen binnen de organisatie.
Zorg voor:
- aansluiting van de content bij de verschillende processen en mensen (marketing, social media manager)
- voer een campagne om de content onder de aandacht te brengen
- kijk naar de relatie van content en leadmanagement
Dus niet plaatsen om het plaatsen maar kijken naar de samenhang van content met andere disciplines binnen de organisatie.
Succesfactoren 6 – meten
Elke campagne moet worden gemeten. Dus ook de contentinspanning. Het bepalen van de ROI wordt vaak gekoppeld aan omzet. Content marketing zal vaak niet direct tot omzet leiden maar wel ondersteunend zijn. Daarom ook het eerdere punt waarin de koppeling is beschreven. Het meten van het succes van content marketing kan bijvoorbeeld als volgt:
- het aantal mensen dat de content deelt
- de tijd die op de website wordt gespendeerd
- het aantal aanmeldingen
- de hoeveelheid downloads
- aanvragen of bezoeken op andere sites
- commentaren die worden gegeven
- het aantal likes
Deze 6 succesfactoren geven een basis voor het verbeteren van de resultaten bij het inzetten van een zakelijke blog.