Het adverteren via sociale media kan een effectieve manier van online adverteren zijn enerzijds en anderzijds is het mogelijk om de kosten goed in de hand te houden. Facebook loopt voorop in de social media advertising. Het is ook de verwachting dat de bestedingen in de komende jaren alleen maar zullen stijgen. Uit onderzoek blijkt dat social media advertising meerdere doelen kan ondersteunen, denk aan brand awareness, naamsbekendheid maar ook directe conversie. De volgende stappen helpen om een betere social media advertising campagne te starten.
Stap 1 – plaats in cross media strategie
Het inzetten van social media advertising op zich kan geen doel zijn. Het is een onderdeel van een cross mediale aanpak. Dat betekent dat je goed moet weten wat de rol is van de social media advertising campagne en welk doel je wilt nastreven.
Stap 2 – bepaal de doelstelling
Het doel van de sociale media campagne hangt natuurlijk af van de rol binnen de cross mediale aanpak. Over het algemeen kan een social media campagne maar 2 doelen hebben, meer volgers of fans werven of verkoop genereren. Andere doelen als brand awareness zijn dan vaak een subdoelstelling van de echte reden. De twee genoemde doelstelling geven ook meteen KPI’s op die in het realiseren van de doelstelling (smart) ondersteunend zijn.
Stap 3 – bepaal je budget
Mede op basis van de doelstellingen en de rol in de cross mediale strategie is het aan te raden om vooraf te bepalen wat je wilt bereiken met welk budget. De doelstellingen bepaal je niet zo maar, dus ook als de campagne goed loopt is het zinnig om te overwegen de campagne te laten stoppen bij bereiken van het maximale budget.
Stap 4 – kies je doelgroep
Het bepalen van je doelgroep is eigenlijk te algemeen. Bij het bepalen van de cross media strategie is een beeld geschapen van de persona. Dat betekent dat binnen de cross mediale aanpak social media advertising een gerichte rol heeft (zie doelstellingen) maar ook is afgestemd op een (deel) van de doelgroep. Targetting is het richten op een specifiek deel van de doelgroep met een specifieke boodschap en een specifiek medium. In dit geval is gekozen voor social media advertising. Kies je targetgroep en focus daar op.
Stap 5 – experimenteer!
In de praktijk blijkt dat het gedrag van de targetgroep en het gebruik van een medium in relatie met de doelstelling die we hebben, niet altijd even gemakkelijk te voorspellen is. Experimenteren, testen en aanpassen is het advies. Volg de inzet van social media advertising en meet de resultaten, volg de ervaringen en pas de inzet bij. Dit is een voortdurend proces.
Stap 6 – wees creatief
Het krijgen van de aandacht van de targetgroep vraagt dat bekend is wie het zijn en hoe ze zich gedragen. Creativiteit, opvallen, onderscheiden en bieden van toegevoegde waarde zijn elementen in het creatieve proces die bijdragen aan het succes van social media advertising.
Met deze 6 stappen is het succes bij het inzetten van social media advertising groter. Elke stap is een belangrijk element en het is niet een campagne die je inzet en dan zijn gang laat gaan. Voortdurend monitoren en indien nodig bijsturen.