Het mobiele device wordt steeds meer gebruikt. Dat is algemeen bekend. Toch zijn er nog veel websites niet responsive of adaptive naar een mobiele omgeving. De vraag rijst dan natuurlijk of het wel noodzakelijk is. Immers de mobiele devices worden steeds groter, kijk naar de smaprtphones die al phablets worden genoemd, kijk naar de iPad Pro, ook aanzienlijk groter dan andere tablets.
Reden 1: Let op het gebruik van de device
Als we dan toch terug gaan naar groter is het dan nodig om een specifieke website voor mobiele devices te ontwikkelen?
Het is een zekerheid dat het is aan te raden. Het gedrag van de mens wordt in de komende jaren alleen maar meer ‘mobiel’. Het gebruik per device gaat wel veranderen. De kleinere, stop-maar-in-je-zak-mobieltje, zal steeds vaker voor het snelle berichtenverkeer gaan dienen. De iets grotere smartphone/device, ook wel phablet genoemd, gaat gebruikt worden voor het lezen onderweg. De huidige tablet zoals de normale iPad krijgt een mobiele functie om te lezen, mailen en te gamen. De tablets in de vorm van een iPad Pro zullen gaan functioneren als alternatief voor laptops. Op die laatste variant werken we en zullen meer gevuld gaan worden met meer informatie.
Reden 2: Let op het gebruik door de gebruiker
De ontwikkelingen volgen elkaar op. Een adaptive website die zich volledig aanpast aan én het gebruik én het device is het beste alternatief. Opmaak en layout zijn natuurlijk in de stijl van de onderneming, de invulling van de producten en diensten die getoond worden zullen afhangen van het gebruik door de gebruiker.
Reden 3: locatie en mobiel
Bijna 95% van de bezitters van een mobiel device gebruiken het device voor lokale informatie. De location based informatie bevestigt vermoedens of stuurt en helpt mensen om het juiste product of de juiste locatie in de buurt te vinden.
De verwachting is dus dat de ondernemer in de buurt een mobiele variant van een website heeft waar de extra informatie op te vragen is.
Reden 4: sociale verwachtingen
De gebruiker van een mobiel device verwacht interactie. Bij het stellen van vragen of het zoeken naar andere informatie verwacht de potentiële klant dat er contact met de mensen van de onderneming mogelijk is. De relatie tussen de gebruiker, het device en de mogelijkheden van sociale media en sociale business zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Reden 5: actie
Bijna 90% van de mensen gebruikt het mobiele device tijdens verschillende activiteiten. Tijdens die activiteit heeft zich iets voor gedaan waar een oplossing voor gevonden moet worden:
- er is iets defect
- je wordt door slecht weer overvallen
- plotselinge trek in lunch of een kop koffie
- etc
In alle situaties is het niet vanzelfsprekend dat de gebruiker de omgeving niet kent. Vaak wordt in dit soort acties zowel in een bekende alsook onbekende situatie gebruik gemaakt van het mobiele device.
Reden 6: de verwachting van de klant
De verwachtingen staan al enigszins vermeld bij de eerdere redenen waarom je een goede mobiele website moet hebben. Wat zoekt een bezoeker dan?:
- wie je bent
- of je met je product eventueel voor de oplossing kunt zorgen
- waar bevindt jouw bedrijf zich
- kan ik meteen langs komen
- wat zijn reacties van anderen
Het is basisinformatie. Op websites die meer adaptive zijn dan alleen responsive is de opbouw dus gericht op geven van antwoorden op de vragen van de mensen in plaats van het aanbieden van producten en diensten.
Het lijkt zo eenvoudig. Toch is een goede mobiele website voor elke ondernemer een must.