Zet jij al in op influencer marketing? Het kan je veel opleveren. Maar doet het dat ook? Hoe goed werkt hun betrokkenheid bij jouw bedrijf? En hoe meet je dat? Om influencer KPI’s bij te houden, heb je statistieken nodig. We zetten zes influencer-gerichte statistieken voor je op een rijtje. Door regelmatig goed op de cijfers te letten en waar nodig bij te sturen, vergroot je de kans op een succesvolle lange termijn influencer strategie.
1: Bereik en impressie
De grootte van het publiek bepaalt de categorie influencer: macro, micro of nano. Dat totale publiek kan op één of meerdere kanalen zijn. Het overzichtsgetal is niet genoeg. Bekijk het bereik en de vertoningen van de influencer:
- Bereik: het aantal mensen dat een bericht, een verhaal of een video heeft bekeken. Dat aantal kan groter zijn dan de doelgroepgrootte omdat de inhoud kan worden gezien, gedeeld, geciteerd, getagd en becommentarieerd door mensen die niet je volgers zijn.
- Vertoningen: het aantal keren dat een bericht, een video of Reel in nieuwsfeeds is verschenen. Een bericht kan meerdere keren in de feed van een gebruiker worden weergegeven of de gebruiker kan er meerdere keren op klikken. Vertoningen kunnen beter dan bereik aangeven hoe goed de inhoud resoneert met de doelgroep.
2: Betrokkenheid van het publiek
Publieksbetrokkenheid kan aangeven hoe goed de energie, creativiteit en inspanning van de influencer bijdragen aan de ontwikkeling van hun kanaal. Het geeft het interesseniveau van de volgers aan. Dat kan op zijn beurt de sociale media-algoritmen beïnvloeden die de populairste content proberen te promoten.
Houd er bij het vergelijken van influencers op basis van publieksbetrokkenheid rekening mee dat de statistieken afhankelijk zijn van de totale doelgroepgrootte. De betrokkenheidsstatistieken berekenen alle manieren waarop iemand kan communiceren met een sociaal bericht: vind-ik-leuks, shares en opmerkingen.
Om de betrokkenheid te achterhalen, kun je een tool gebruiken die dit automatisch doet, of je kunt het handmatig doen. Tel het totale aantal interacties met een bericht bij elkaar op. Deel dat aantal vervolgens door de totale volgers van het sociale media-account van die influencer. Vermenigvuldig dat resultaat met 100 om de betrokkenheid voor die post te krijgen.
3: Groei van je publiek
Beoordeel de doelgroepgroeimetriek voor en nadat je een contract hebt gesloten met een influencer. Hoewel het langer duurt om het effect te waarderen, dient de groei van het publiek als een andere indicator van hoe goed de influencer een publiek blijft aantrekken. (Het bijhouden ervan kan ook een indicator zijn om je te laten weten dat de influencer publiek verliest.)
Volg de publieksgroei van de influencer door de doelgroepaantallen (volgers) bij te houden wanneer elk nieuw bericht verschijnt. Doelgroeppieken correleren meestal direct met het boekingsschema.
4: Merkvermeldingen
Wanneer je met een influencer werkt, zijn merkvermeldingen de meest voor de hand liggende om bij te houden. Het toont het aantal keren dat het merk wordt genoemd door de influencer en hun volgers op sociale mediaplatforms.
Houd je merkvermeldingen bij voor en na het houden van een marketingcampagne. Deze statistiek helpt je de effectiviteit van je marketingcampagnes in te schatten en hoe deze de merkbekendheid beïnvloeden.
5: Verkeer van social media
Alleen het vermelden van je merk in een bericht op sociale media is niet genoeg reden voor jou om samen te werken met een influencer. Je wilt dat hun volgers in contact komen met het merk. Daarom is het belangrijk dat de influencer een CTA-link opneemt die het publiek uitnodigt om de site van je bedrijf te bezoeken en met het merk te communiceren.
Gebruik je een CTA met een URL die uniek is voor de influencer, dan kun je makkelijk evalueren hoe goed hun vermeldingen van je merk worden omgezet in verkeer voor uw merk. Gebruik je geen unieke URL? Bekijk dan je webanalyses om het verkeer van sociale media te beoordelen en te zien of de campagnes van de influencers een impact hebben gehad.
6: Conversies van social media
Zodra een volger overstapt naar je website of een applicatie, kun je hun gedrag volgen. Het converteren van de volgers van de influencer is het primaire doel voor de meeste influencer-marketingcampagnes – en het speelt een rol bij het rendement op de investering voor de influencer-deal.
Wat wil je dat de bezoeker die via het kanaal van de influencer is aangekomen gaat doen? Wil je dat ze zich abonneren op jouw nieuwsbrief? Aanmelden voor een productkorting? Je diensten kopen?
Door je conversiedoel(en) te identificeren, kun je analysetools gebruiken om te beoordelen of de campagne van de influencer de gewenste impact heeft gehad.
5 Handige tools
Deze vijf tools helpen je om je influencer-betrokkenheid te meten:
- Awario: houdt bereik, aantal vermeldingen en stemaandeel bij.
- HypeAuditor: hiermee vind je influencer op Instagram, YouTube en TikTok die voldaan aan de behoeften van je marketingcampagnes.
- Affable.ai: via dit marketingplatform kun je influencers evalueren. Je kunt selecteren op leeftijd, locatie, aantal volgers, taal. Je kunt er ook onderlinge prestaties vergelijken.
- GRIN: hiermee houd je de meest gedetailleerde informatie over de prestaties van een sociale post bij. Het evalueert statistieken zoals betrokkenheidspercentage, klikken en conversies zodat je snel beoordelen of je influencer-campagne succesvol was.
- Emplifi.io: deze tool vereenvoudigt doelgroepanalyse en -beheer op social media. Het kan elk volgers- en influencerprofiel analyseren en ideeën en strategieën onthullen om te implementeren in je marketingcampagnes.