Mond-tot-mondreclame (afgekort: WOMM = Word Of Mouth Marketing) kan je naamsbekendheid, de betrokkenheid van je doelgroep én uiteindelijk je verkoop vergroten. Maar hoe pak je dat aan en haal je het uiterste uit de goede ervaringen van je klanten? Wij geven je vijf tips.
Tip 1: Bied de beste klantenservice-ervaring
Hoe voelen je klanten zich tijdens de interactie met je merk? Hoe pak je pijnpunten aan voor, tijdens en na de verkoop en in hoeverre speel je in op behoeften en ervaringen van je klanten? Dit bepaalt de klantenservice-ervaring. Is deze goed? Dan zullen je klanten eerder een herhaalaankoop doen én hun goede ervaring delen.
Je doet dit door je team goed op te leiden zodat ze klanten begrijpen en inspelen op hun behoeften. Maar ook door de juiste tools te gebruiken die hen helpen bij het verzamelen van gegevens zoals een CRM-systeem, chatbots en social listening tools.
Tip 2: Verkoop producten van hoge kwaliteit
Zorg dat je goede producten verkoopt die voldoen aan de behoeften van je doelgroep. En bedenk dat deze behoeften in de loop der tijd kunnen veranderen. Voor B-to-B doe je dit door simpelweg in gesprek te gaan met je klanten: voldoen je producten nog aan hun wensen? Waar zijn aanpassingen gewenst? Voor de consumentenmarkt kun je gebruik maken van tools
zoals Zoho CRM-software om bruikbare inzichten te krijgen in je doelgroep, zoals hun interesses, aankoopgeschiedenis, interacties en meer. Houd ook je social media kanalen goed in de gaten om eventuele signalen direct op te pakken. En kijk ook wat er in de branche gebeurt en wat je concurrentie doet.
Je kunt je klanten ook nauw betrekken bij productontwikkelingen. Ze helpen je om je product te verbeteren én brengt een gevoel van vertrouwen zodat zij zich gewaardeerd voelen. Wanneer klanten een merk vertrouwen, bevelen ze het aan hun vrienden aan. Bovendien doen ze herhaalaankopen en blijven ze loyaal aan het bedrijf. Dat is hoe het empoweren van klanten tastbare resultaten voor het merk kan opleveren.
Tip 3: Laat je producten beoordelen
Maak je al gebruik van influencers? Wist je dat moderne klanten meer vertrouwen hebben in influencers dan in merkboodschappen? Laat je producten door influencers in je niche beoordelen. Hiermee win je het vertrouwen van je klanten en het genereert mond-tot-mondreclame. Wees zorgvuldig in het kiezen van je influencers, zij moeten content creëren die waarde toevoegt aan je doelgroep.
Tip 4: Stimuleer user-generated content (UGC)
User-generated content (UGC) is de content die door het publiek wordt gegenereerd en gedeeld op sociale kanalen, discussieforums en meer. Dit zijn bijvoorbeeld productgetuigenissen, afbeeldingen en beoordelingsvideo’s waarin mensen hun koopervaring delen. Ze worden zeer hoog beoordeeld en als betrouwbaar gezien. Moedig mensen aan UGC te delen. Het maakt je geloofwaardig in de markt en je wint het vertrouwen van je publiek.
Je kunt mensen extra aanmoedigen door klanten na hun aankoop te mailen en hen te vragen je product te beoordelen en dit te delen op hun social media kanalen. Je kunt invloedrijke klanten kortingen bieden of zelfs een leuke wedstrijd organiseren waarin je een mooie productrecensie beloont.
Tip 5: Positioneer jezelf als ’thought leader’
Een sterke reputatie kan merken helpen zich te onderscheiden van concurrenten en thought leader in de branche te worden. Dit betekent: je erkent de behoeften van je klanten. Dit doe je door je klanten te blijven helpen, ondanks hoogte- en dieptepunten in het bedrijf. Goede en relevante content helpt je daarbij. Kom in contact met andere merken en deel berichten, nuttige video’s en meer. Dit zal gesprekken over jouw merk op gang brengen.
Tip: Wil jij de klantbeleving in jouw organisatie naar een hoger niveau tillen? Dan is de masterclass Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!
- In 11 dagdelen ben je op de hoogte van de actuele trends en ontwikkelingen in customer experience.
- Tijdens deze masterclass leer je hoe je de transformatie naar een klantgerichte organisatie aanpakt.