Het inzetten van social media is meer vanzelfsprekend geworden dan dat het nog ter discussie staat. Vaak is het nog wel onderwerp van gesprek in het kader van kosten en baten en op welke wijze wordt “succes” gedefinieerd.
Waar hebben we het eigenlijk over?
Social media is een buzz begrip waarmee veel verschillende vormen van social media worden bedoeld die allemaal toch wel eigen kenmerken, eigenschappen en doelstellingen hebben. Een overzicht van een aantal sociale media.
Daarnaast is de term Social Marketing ook ter discussie te stellen. Sociale media staan natuurlijk niet op zich bij het inzetten in de marketing strategie vanuit een completer geheel zoals een cross mediale benadering. In dit artikel verstaan we onder Social Marketing de wijze waarop je social media kunt inzetten vanuit verschillende marketingperspectieven en cross mediale concepten.
Tip 1 – Je bent een mens
Sociale media blijven sociale media. Welke variant je ook kiest, het zijn mensen die content plaatsen, het zijn mensen die reageren, het zijn mensen die lezen en het zijn mensen die iets leuk of niet leuk vinden. Maak er dus niet een te complex en wetenschappelijk onderbouwd medium van.
Tip 2 – Content moet relevant zijn
De content die je plaatst moet een relatie hebben met jou als mens, met jou als afzender maar vooral met de behoefte die de ontvanger heeft. Je moet weten of content goed is en geschikt is voor de ontvanger. Naast goede content is relevantie de tweede belangrijke factor voor succes bij deze tip.
Tip 3 – Soorten content verdelen
In de markt wordt gesproken over verschillende soorten content in de lijn van paid, earned, owned en received. Het is van tijd tot tijd nodig om ook relevante en goede content te kopen die naast de eigen content wordt geplaatst. Onder paid content wordt ook verstaan het kopen van promotiemogelijkheden om je eigen content meer onder de aandacht te kunnen brengen.
Tip 4 – Mensen hebben een duw nodig
Het inzetten van social marketing als onderdeel van een cross mediale marketing strategie geeft aan dat het geheel moet leiden tot een succes. Meestal zal dat liggen in werven of behouden van klanten. Het inzetten van sociale media is dan vaak een tussenschakel in het gehele proces. Bij een tussenschakel is het logisch en zeker aan te raden om een duidelijke call to action mee te nemen in de berichten. Op deze wijze is de inzet van het medium ook beter meetbaar.
Tip 5 – Interactie of zenden
Deze tip zorgt ervoor dat je gaat nadenken over het inzetten van sociale media en het maken van een inschatting van de mogelijkheden voor interactie. In de praktijk is te zien dat niet iedereen die op sociale media een account heeft ook “actief” is in de sociale media. Onder “actief” verstaan we dan dat er een interactie of gesprek gaat plaats vinden tussen de verschillende mensen die ons volgen. De praktijk laat zien dat de meeste mensen volgen en het kleinste deel ook actief is. Ander feit is dat wanneer content relevant is de kans op interactie ook weer groter is. Het streven naar interactie heeft bij deze tip wel de voorkeur.