Storytelling gaat het over het vertellen van een verhaal in een cross media strategie of campagne. Het is namelijk een gegeven dat het luisteren naar een goed verhaal het beste blijft hangen. Kijk maar naar je eigen schooltijd, de docent met de mooiste verhalen is het langst bij gebleven. Het verhaal kan, in specifieke delen en aangepast aan de eigenschappen van het medium, in alle verschillende media door gevoerd worden. Van promotie tot inhoud, van tweet tot white paper.
Waarom storytelling?
Bij de inleiding is in het kort al gememoreerd aan het onthouden van mooie verhalen. Meer redenen zijn:
- opwekken van emotie
- versterken van afbeeldingen door een verhaal
- onderhoudende elementen in de campagne
- referentie aan eigen ervaringen en belevingen
- het helpt bij het vasthouden van informatie
- verhalen verkopen
De volgende 5 stappen helpen bij het ontwikkelen van een goed verhaal.
Stap 1 – goede reden voor een verhaal
Vanuit de “why, how en what” heb je een beeld van de missie, visie en waarden van de organisatie. Vertel een verhaal waar deze missie, visie en waarden in terug komen. Het geeft de herkenning voor de lezer. Een verhaal heeft in tegenstelling tot klantgericht denken meer succes wanneer je deze van binnen naar buiten vertelt in plaats van buiten naar binnen.
Stap 2 – ontwikkel een held
Vaak is het belangrijk om in een verhaal, als onderdeel van een campagne of cross media strategie, te vertellen rondom 1 held. Daarnaast is er vaak sprake van een “vijand”, een “slachtoffer” en “supporters”.
Bij het lezen van een verhaal identificeren we ons met 1 van de spelers in het verhaal. Door dit identificeren onthouden we het verhaal beter.
Stap 3 – kop-romp-staart constructie
Er moet iets gebeuren in een verhaal. Vaak is dat door een tegenstelling die ontstaat vanuit verschillende perspectieven, een zogenaamd conflict. De vier perspectieven zijn vaak:
- rationeel
-in het verleden is er iets gebeurd
– in de toekomst gaan we kijken hoe het is gebeurd en de wijze waarop we die informatie verzamelen - emotioneel
– de tragedie in het verleden is bijvoorbeeld gebaseerd op een romantische basis en leidt tot een metamorfose; de gevoelens en emotie leiden deze kant van het verhaal - verleden
– het verleden laat zien waar we vandaan komen - toekomst
– de toekomst gaat een beeld geven waar we uiteindelijk naar toe zullen gaan
Dit geheel wordt een verhaal wanneer we beginnen met een introductie, (de kop). Hierbij wordt de basis gelegd voor het verhaal en gaan de lezers herkennen wie wie is en wat het uitgangspunt is. De romp is het verhaal dat we moeten volgen en lezen om een duidelijk beeld te krijgen van het geheel en de ontwikkelingen. In het verhaal kunnen we sturen. De staart vormt de afronding van het verhaal. Mensen moeten ook duidelijk weten dat het dan is afgelopen.
Stap 4 – emotie
In een goed verhaal moet emotie zitten. Deze emotie moet me als lezer wel verder helpen aan de benodigde informatie. Emotie kan verpakt zitten in humoristische verhalen, maar denk ook aan ironie, verrassing en het raken van mensen.
Informatie kan op verschillende manieren worden gegeven. Denk aan overtuigend, inspirerend, onderwijzend en eenvoudig.
Neem de mensen mee in je verhaal, houd ze aan je lippen en ze onthouden wat je zegt en doen wat je vraagt.
Stap 5 – zet de media goed in
Er is beschikking over meerdere soorten en vormen media, denk aan earnes, paid, owned en shared media.
De kanalen waarover we beschikken hebben allemaal verschillende eigenschappen. In het uitwerken van het verhaal en het inzetten van de verschillende media moeten we rekening houden met de eigenschappen van die media. Twitter heeft nu eenmaal een beperkte omvang van een bericht. Daar zul je bij het inzetten van verschillende media dus rekening mee moeten houden.
Denk aan het inzetten van verschillende media, gebruik variaties in het ontwikkelen van de content. Gebruik teksten en beelden, stem het op elkaar af. Zorg dat het verhaal “beleefd” wordt.