De kassa speelt een belangrijke rol in elke winkel. Of het nou om een webwinkel gaat, een fysieke winkel, of allebei. Het is daarom belangrijk dat je kassasysteem goed aansluit bij de winkel. Een point-of-sale-systeem is een computergestuurd kassasysteem en is mede daardoor in staat om meer te doen dan alleen transacties afhandelen. Het biedt veel uitkomsten ten opzichte van een standaard kasregister. Ook als je alleen een webwinkel hebt of alleen een fysieke winkel. Het is een aanvulling voor elke onderneming. In dit blog geven wij vijf redenen om voor een POS-systeem te kiezen.
1. Uitgebreid voorraadbeheer mogelijk
Een POS-systeem biedt de mogelijkheid om het volledige voorraadbeheer bij te houden. Van inkoop tot verkoop. De kassasoftware houdt alle verkopen voor je bij. Elke transactie wordt meteen verwerkt. De voorraad is daarom altijd up-to-date. Hierdoor kan de retourprocedure worden geoptimaliseerd. Als een klant een artikel retourneert, wordt het automatisch toegevoegd aan de voorraad. Ook is het mogelijk om de inkoop- en verkoopbeheer te optimaliseren. In een standaardkasregister loop je weleens tegen een beperking in artikelaantallen aan. Je moet dan meerdere gelijke artikel afzonderlijk aanslaan. Het kassasysteem heeft geen beperkingen in artikelaantallen. Per individueel artikel kunnen de aantallen worden aangepast.
2. Datagestuurde kassasoftware
Een ander voordeel van kassasoftware is dat het datagestuurd is. Het systeem houdt alle verkopen bij en de verkopen zijn gelijk inzichtelijk. Hierdoor zijn de trends gemakkelijk in te zien. Met een druk op de knop zie je de populaire artikelen en hoe vaak een bepaald artikel is verkocht. De administratie wordt een stuk makkelijker omdat het programma datagestuurd is. Het is in staat om verschillende boekhoudrapportages te maken. Zo is snel in te zien wat bijvoorbeeld de dagomzet is. Ook is het mogelijk om per medewerker de verkopen te zien en de urenregistratie bij te houden.
3. Klantgegevens worden efficiënt bijgehouden
De kassasoftware biedt de mogelijkheid om klantgegevens bij te houden. Het systeem heeft een geïntegreerd systeem voor customer relationship management (CRM). Elke transactie wordt gelijk in het systeem verwerkt. De persoonsgegevens en verkoophistorie van de klant zijn snel inzichtelijk en altijd up-to-date. Klantafspraken staan in het systeem genoteerd. Je klanten een persoonlijke aanbieding doen op basis van de verkoophistorie is hierdoor een stuk makkelijker.
4. Alles centraal opgeslagen in de cloud
Alle informatie vanuit het POS-systeem wordt centraal opgeslagen in de cloud. De gegevens van verschillende kassa’s of locaties komen allemaal samen op één centraal punt. Dat heeft als voordeel dat de verkoopgegevens altijd en overal toegankelijk zijn. Informatie is altijd up-to-date waardoor je gelijk aan de slag kan met de administratie.
5. Integratie van verschillende software
Het kassasysteem is computergestuurd en biedt de mogelijkheid om verschillende software te integreren. Zo kan het gekoppeld worden aan de webwinkelsoftware. Transacties worden direct verwerkt in het systeem van de webwinkel. Ook is het mogelijk om het retourproces te optimaliseren. Zodra een klant de retourprocedure is gestart, is het artikel al weer beschikbaar in het systeem voor een andere klant!
Ben je geïnteresseerd geraakt in kassasoftware? Vergelijk dan de verschillende soorten kassasoftware en kijk welk kassasysteem het beste bij je winkel past.