5 Punten om je community te versterken

Peer-to-peer communicatie, crowd marketing, het gebruiken van je fans of superpromotors. Het zijn deze instrumenten voor een marketeer die het succes van een marketingstrategie vergroten. Dat betekent wel dat er een community moet zijn, in elk geval een groep mensen die je volgt via een blog of sociaal medium. Die groep mensen speelt dan een actieve rol in het versterken van je community. De wijze waarop je die groep mensen bij elkaar krijgt én voor jou de boodschap laat vertellen, is een marketing vraagstuk op zich. Daarom een aantal punten die je helpen om je community te versterken.

 

Zorg dat je zichtbaar bent

Zichtbaar zijn is een eerste vereiste. Zichtbaar zijn betekent niet alleen dat je elke dag een blog post of een ander willekeurig artikel. Zichtbaar zijn betekent dat je actief bent, vanuit hetzelfde account (maak dus een keuze of je vanuit een product, merk, onderneming of jezelf actief bent), op verschillende andere media. Reageer op andere media zoals andere blog’s, vragen die worden gesteld, reacties op andere media zoals Facebook en denk ook aan offline media als pers.

 

Werk samen

Een partij zoeken die niet geheel concurrerend is maar wel dezelfde doelgroep aanspreekt en inmiddels een achterban heeft verzameld. Een samenwerking met een dergelijke partij vergroot met enkele berichten je eigen bereik. Zeker bij goede content is het mogelijk dat mensen uit de andere groepen jouw groep bezoeken en zich aansluiten.

 

Organiseer een webinar

Organiseer een webinar waarbij je de inhoudelijkheid van jezelf laat zien. Mensen vinden het steeds meer “normaal” om een korte tijd naar een webinar te kijken dat relevant is voor hen. Door mensen via je eigen kanalen uit te nodigen en hen te vragen om collega’s, familie en vrienden op het webinar te attenderen helt zeker voor het versterken je community en ook het vergroten van die community.

Overigens is het mogelijk om de content die je gebruikt tijdens het webinar weer op meerdere plaatsen te laten verschijnen, denk aan youtube, slideshare en korte berichten via andere media.

 

Zoek influentials

Er zijn altijd mensen die meer invloed hebben dan jijzelf en vaak ook groter bereik hebben ontwikkeld. Die mensen kunnen je helpen. Wanneer zij een bericht van je delen, een referentie geven of een bericht delen of plaatsen voor je en bij, dan helpt dat bij het vergroen van de community. Het aantal mensen dat toch even dat bericht wil zien is groot en zien dan meteen de andere inhoud staan.

 

Doe mee aan een discussie

Meedoen aan een discussie bij andere communities is zeker een mogelijkheid om meer bereik te genereren. Gebruik daarbij de inhoud en verwijs naar artikelen uit je eigen omgeving.

Het zijn 5 mogelijk voor de hand liggende punten. Toch is het dagelijks even door dit lijstje lopen geen overbodige luxe voor meer succes.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven