5 Online Marketing tips voor startende ondernemers – deel 1

Het aantal mensen dat een eigen bedrijf start neemt toe. Dagelijks starten mensen met een eigen bedrijf. Dat kan een internetbedrijf zijn maar ook een “fysiek” bedrijf als adviseur. Iedereen kent wel zo iemand in zijn omgeving of is er zelf één van. Al dan niet vanuit eigen beweging of deels gestuurd door veranderende situaties bij een eerdere werkgever.

Om als ondernemer succesvol te zijn is er natuurlijk een reeks aan elementen die het succes bepalen. Denk aan de kwaliteit van het product, er moet behoefte aan het product zijn en je moet voldoende financiële middelen hebben om het product op de markt te zetten. Deze punten gelden natuurlijk ook voor het op de markt zetten van een dienst.

Bij deze online tips gaan we van uit dat er een beeld is van de doelgroep, het product is er en de investering om de tips uit te voeren is beschikbaar.

 

Tip 1 – de online aanwezigheid

Het is vanzelfsprekend geworden dat je als ondernemer met je bedrijf, product en/of merk online aanwezig bent. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Waar moet je in de beginfase op letten:

  • het domein
    – eigenlijk het adres van je onderneming online
    – een url of domein moet eenvoudig, kort en begrijpelijk zijn
    – je kunt een domein vaak 1 keer bedenken, zeker als je er na gaat investeren in seo, het wijzigen van je domeinnaam is dan een zeer remmende factor voor succes; overtuig je daarom in het begin dat de url of het domein goed zijn
  • de hosting
    – letterlijk is de hosting de plaats waar je je domein plaatst en waar je gebruik maakt van de infrastructuur
    – een goede infrastructuur en mogelijkheden biedt meer kansen voor aanpassen van website of gebruik maken van creatieve aspecten; een hosting partij met starre mogelijkheden is minder flexibel om mee te denken en te groeien
  • design van de website
    – je visitekaartje naar potentiële klanten en klanten maar ook andere relaties
    – denk aan de optimalisatie van de website
    – laat het doel van de website de opbouw bepalen
    – denk aan de seo aspecten bij het technisch bouwen van de site
  • sociale media
    – zorg dat de naam van je bedrijf of de naam van je domein ook vast wordt gelegd in die sociale media die je wilt gaan gebruiken
    – koppel de bedrijfsnaam aan je persoonlijke sociale media account
    – activeer de sociale media zodra je voldoende content hebt om content te blijven leveren

 

Tip 2 – produceer de inhoud

Wanneer het fundament voor de online aanwezigheid is gelegd en verankerd, komt de volgende fase. Het daadwerkelijk vullen van de verschillende domeinen en sociale media. Denk bij het produceren aan de volgende aspecten:

  • content
    – ontwikkel een goede strategie rondom de content, content is alle inhoud die wordt verspreid en gedeeld via de verschillende touchpoints met klanten en potentiële klanten
    – content leveren is niet zomaar even iets, maar een duidelijke, constructieve en realistische/haalbare contentplanning
    – maak deze planning voor elk device dat je gebruikt: – het lezen van een email via een smartphone is anders dan de mail lezen via een tablet of laptop
    – zorg dat de content voor elk medium geschikt is voor dat medium: – content op Facebook wordt anders gelezen dan content op een website
    – de content moet inhoudelijk aan elkaar gekoppeld zijn, consistentie in de content is belangrijk; content moet natuurlijk ook relevant zijn voor het product of dienst die je levert
  • seo
    – content en de content strategie zijn ook een belangrijk punt voor succesvol inzetten van organische zoekmachinemarketing (SEO)
    – het organisch vindbaar zijn is belangrijk omdat het grootste deel van de mensen zoekt via Google, de resultaten die boven aan verschijnen vormen vaak de uitkomst voor de zoekende persoon, volgende pagina’s in het resultaat van Google worden vaak niet gebruikt
    – bij de opbouw van de website en het gebruik van de content kun je ook nadenken over de resultaten bij SEO
  • social media
    – gebruik die sociale media waar de klanten en de doelgroep ook actief op zijn
    – stel duidelijke KPI’s voor het bepalen van het succes van de inzet van sociale media, vaak is het doel van sociale media traffic genereren en zijn de KPI’s gericht op delen, liken en reageren door klanten en mensen uit de doelgroep (elk sociaal medium heeft zijn eigen eigenschappen en toepassingen)
    – laat de contentplanning aansluiten op de inzet en het gebruik van de sociale media
    – als startend ondernemer kun je beter het aantal sociale media in het begin beperken tot de meest belangrijke kanalen, je kunt beter een paar kanalen heel erg goed dan dan veel kanalen er maar een beetje bij doen
    – sociale media goed gebruiken kan veel resultaat opleveren, het kost ook veel tijd van de mensen
  • blog
    – een blog is het delen van content via inhoud
    – een blog kan op meerdere plaatsen worden gepubliceerd
    – vaak wordt de blog op de website geplaatst en gekoppeld aan de andere media zoals de sociale media, hiermee genereer je traffic naar de website vanuit deze media
    – een blog helpt ook bij het ontwikkelen van een betere SEO-aanpak

In deel 2 bespreken we de volgende 3 tips om als startend ondernemer goed beslagen ten ijs te komen met online aanwezigheid.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven