Met neuroschrijven doe je een beroep op de menselijke psychologie. De betrokkenheid en motivatie om meer te leren en te kopen wordt hierdoor beïnvloed. Eigenlijk dwing je je publiek tot actie. Je doet dit door middel van concrete schrijftechnieken.
Schrijf met menselijke psychologie in gedachten – en je zult doelgroepen betrekken, hun vertrouwen winnen en hen motiveren om je content en je merk te kiezen.
Tip 1: Gebruik 2 cijfers in de kop
Het gebruik van cijfers in koppen geeft orde in de chaos. Wil je het effect verdubbelen? Gebruik dan twee cijfers in een kop: ‘5 tips voor 200% meer omzet’. Het eerste nummer nodigt het publiek uit om te lezen, terwijl het tweede de wat-zit-er-in-voor-mij-vraag beantwoordt.
Even genummerde lijsten zien er vriendelijker uit en impliceren dat er iets niet is genoemd, waardoor de hersenen worden aangemoedigd om dat ‘iets’ te ontdekken. Oneven getallen zijn meer tot nadenken stemmend.
Tip 2: Stel vragen
Vragen verduidelijken wat het publiek zal leren tijdens het lezen. Ze kunnen nieuwsgierigheid opwekken bij het publiek dat wil zien of het antwoord iets is dat ze niet weten. Het kan een beroep doen op een soort fear of missing out (FOMO). Ze blijven lezen om er zeker van te zijn dat ze niets hebben gemist.
Beperk vragen niet tot koppen. Voeg relevante vragen toe op de juiste plaatsen in uw inhoud om de aandacht en interesse van een lezer te trekken.
In het beste geval stel je drie vragen. Ook is het slim om je publiek drie uitspraken te geven die ze bevestigend beantwoorden. Ze voelen zich dan begrepen en jij geeft de oplossing.
Tip 3: Maak koppen op als aanhalingstekens
Neem een zin uit je tekst en maak deze op als een citaat, of neem citaten van experts uit de branche als ze in de context passen. Aanhalingstekens duiden op expertise, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid.
Tip 4: Schrijf met kracht en zintuiglijke woorden
Nuttige bijvoeglijke naamwoorden in koppen en subkoppen leggen uit waarom je content hun aandacht waard is.
Krachtwoorden duwen je publiek in de richting die jij wilt. Het zijn overtuigende, beschrijvende woorden die een positieve of negatieve reactie kunnen veroorzaken. Ze kunnen ervoor zorgen dat we ons bang, aangemoedigd, opgewonden, boos, hebzuchtig, veilig of nieuwsgierig voelen.
Zintuiglijke taal helpt lezers je boodschap te zien, horen, ruiken, proeven of aanraken. Gebruik ze in je content. Het helpt je publiek om je woorden om te zetten in een verhaal dat opvalt en blijft hangen.
Tip 5: Overweeg negatieve taal
Angst triggert je publiek om in actie te komen. Het kan bijvoorbeeld gaan over faalangst of angst voor afwijzing. Het helpt om overtuigende content te maken en de lezer angst in te boezemen.
Tip: Wil jij leren betere teksten voor websites te schrijven? Dan is de training Klantgericht schrijven wat voor jou?
- In één dag leer hoe jouw klanten zoeken, kijken, scannen en lezen.
- Na de training weet hoe je met jouw teksten in kunt spelen op het leesgedrag van je klanten.