Het genereren van traffic naar de website is een cruciale schakel voor veel marketeers met even zo vele marketingplannen. De website is namelijk vaak de plaats waar de belangrijke stappen in de customer journey worden bereikt, aankoop, data verzamelen, mensen interesseren via content en downloads. Mensen die eenmaal op de website aanwezig zijn laten vaak data achter waar dan in een volgende fase weer gebruik van gemaakt kan worden. Daarom 5 manieren om de traffic naar de website te vergroten.
Gebruik sociale media
Door gebruik te maken van sociale media neemt de traffic naar de website toe.
Enerzijds kan via de verschillende sociale media content worden geplaatst waarbij traffic wordt gestimuleerd. Door mensen te laten delen en reageren wordt het bereik breder. Met de boodschappen die de traffic stimuleren stijgt vanzelf het bezoek aan de website.
Om deze sociale media extra aandacht te geven is het plaatsen van de buttons van de desbetreffende sociale media op de website ook noodzakelijk. Door het plaatsen van deze buttons is de kans groter dan mensen de website gaan volgen. Als mensen eenmaal volgen dan is de kans op traffic ook weer groter geworden. Direct door de mensen die je volgen en indirect door het delen en reageren door de mensen die je volgen.
SEO optimalisatie
Het ligt voor de hand om SEO te noemen. Nog specifieker is het noodzakelijk om de aanwijzingen van Google goed te volgen, deze zijn beschreven in Google’s Webmaster Guidelines.
Door het toepassen van de methodieken is het mogelijk om de organische vindbaarheid online te vergroten. Direct aan de grotere vindbaarheid is de traffic naar die website te koppelen. Veel marketeers schenken nog te weinig aandacht aan SEO en de daaruit volgende mogelijkheden in de cross media strategie.
Zorg voor goede aanpak van de inhoud van de website
Een aantal essentiële zogenaamde “on-page” strategieën vormen gezamenlijk het derde punt voor het genereren van meer traffic.
- zorg voor content
– zorg voor periodieke nieuwe content
– toon de expertise met deze content
– laat de content relevant zijn voor de lezer
– denk er aan de dat content toegevoegde waarde levert - denk aan de zoekmachines
– zoals ook bij het tweede punt staat aangegeven
– denk aan de opbouw, gebruik van teksten, beelden en andere aspecten die de vindbaarheid vergroten - implementeer sociale media tools
– denk aan de verschillende plug-in mogelijkheden
– sluit aan met de content en inhoud bij de eigenschappen van de sociale media - bied mensen een nieuwsbrief aan
– op deze wijze houd je bezoekers ook vast
– denk aan het gebruik van verschillende links
Gebruik ook mogelijkheden buiten de website
Deze zogenaamde “of-page” strategieën leiden ook tot meer traffic naar de website.
- gebruik sociale netwerken
– denk aan de koppeling van de verschillende sociale platformen online maar ook sociale netwerken offline
– denk aan de koppeling met beeldmedia zoals Youtube
– stimuleer in de berichten om je te volgen of om naar de website te gaan
– houd rekening met eigenschappen van de sociale netwerken en de inhoud van de content/boodschap - externe linkbuilding
– denk aan externe partijen die heel goed traffic kunnen genereren vanuit de website naar die van jou - gastbloggers inzetten
– mensen vinden het leuk om te publiceren en als je ze toelaat zullen ze de eigen content zeker in het eigen netwerk delen
Denk ook gebruik betaalde diensten
Naast de eerder genoemde, over het algemeen gratis mogelijkheden, zijn er ook toepassingen die je kunt gebruiken om traffic te genereren die een investering vragen.
- gebruik pay-per-click netwerken zoals Google Adwords
- denk na over banner-aderteren
- gesponsorde reviews zorgen ook voor traffic naar de website
- op sociale media kun je goed via targeting groepen mensen benaderen met een advertentie
- gebruik retargeting om mensen te beïnvloeden die op je website zijn geweest maar nog niet hebben gekocht
Deze 5 manieren helpen je om meer traffic te genereren naar je website. Zorg wel dat de website en alle links die je gebruikt werken. Het komt nog te vaak voor dat verschillende kanalen niet op elkaar zijn afgestemd.
Tip: Wil je leren hoe je de digital marketing mix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing iets voor jou!
- In 12 dagdelen (4 maanden) leer je heel praktisch hoe je de belangrijkste online kanalen zo inzet dat je je doelen behaalt.
- Je nieuwe kennis vertaal je naar een eigen digital marketing strategie, direct geschikt voor implementatie.