Google analyseert trends in meerdere gebieden en talen met behulp van gegevens van alle zoekopdrachten van gebruikers om inzicht te krijgen in zoekopdrachten en volumes.
Andere Google-diensten, zoals Google Nieuws, Google Shopping en YouTube, worden weergegeven in Google Trends. Verrassend genoeg kun je er ook verschillende zoekopdrachten mee vergelijken om te zien welke zoekwoorden het populairst zijn.
Google Trends is een gratis en betrouwbare en gratis tool voor het vinden van zoekwoorden voor je website en andere marketingbehoeften. Hieronder daarom 5 manieren hoe je Google Trends kunt inzetten als marketeer.
1. Vind trefwoorden met Google Trends
Wanneer je op Trends naar een trefwoord zoekt, krijg je een grafiek van het zoekvolume in de loop van de tijd. je kunt de periode wijzigen om statistieken van de voorgaande weken, maanden of jaren te bekijken.
je kunt de gegevens van de afgelopen jaren bekijken om te bepalen wanneer er meer naar een zoekwoord wordt gezocht dan in andere maanden van het jaar en om seizoenstrends te ontdekken. Dit helpt je bij het promoten van je materiaal op het juiste moment. je kunt in de gaten houden of een specifiek onderwerp in de loop van de tijd aan populariteit wint en welke vragen mensen erover hebben.
2. Onderwerp Clusters identificeren met Google Trends
Een andere zeer nuttige manier om Google Trends te gebruiken, is door onderwerp clusters te vinden die een meer gedetailleerde analyse van gerelateerde zoektermen kunnen bieden waarop gemakkelijker kan worden gerangschikt. Wanneer je naar je overkoepelende onderwerp zoekt, geeft Google Trends u ook twee informatieve vakken met gerelateerde onderwerpen en zoekopdrachten onder de huidanalyse grafiek.
Het vak ‘gerelateerde onderwerpen’ toont de meest populaire onderwerpen die onder je zoekopdracht vallen, waardoor je meer onderzoek kunt doen naar welke merken het meest in verband worden gebracht met de term en welke items of gerelateerde onderwerpen trending zijn.
3. Feestdagen
Als je eenmaal meer vertrouwd bent met Google Trends, zul je merken dat, afhankelijk van het land dat je kiest, bepaalde maanden minder populair of populairder zijn dan andere maanden. Dit is iets om op te letten! Denk aan de belangrijkste feestdagen of culturele gewoonten die in deze periode in een land voorkomen, waardoor je onderwerp zoekopdracht meer of minder populair zou kunnen worden.
4. Oude inhoud bijwerken met nieuwe populaire zoekwoorden en onderwerpen
Het inzicht van Google Trends is behoorlijk voordelig, niet alleen als het gaat om het maken van nieuwe inhoud, maar ook om te begrijpen hoe oudere inhoud kan worden geoptimaliseerd voor betere prestaties. Door je zoekopdracht onderzoek kun je ontdekken dat bepaalde zoekwoorden nu beter presteren dan de zoekwoorden die je jaren geleden gebruikte. Door hier kennis van te nemen, kun je teruggaan naar een deel van je oudere inhoud en deze herschrijven zodat deze meer gericht is op informatie waar je publiek nu op zit te wachten.
5. Concurrentie
je kunt Google Trends ook gebruiken om je concurrentie in de gaten te houden. Bedrijven kunnen concurrentieanalyses uitvoeren door de namen van hun concurrenten op te zoeken in Google Trends en te zien welke zoektermen ze gebruiken. Je kunt je eigen merk vergelijken met dat van je concurrenten om te bepalen wie bovenaan staat.