5 manieren hoe content marketing een negatieve invloed kan hebben op SEO

Content marketing en zoekmachine optimalisatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hoe fantastisch je content ook is, als niemand je kan vinden, heeft het weinig zin. En wil je dat mensen jouw bedrijf vinden, dan heb je SEO nodig. Het werkt ook andersom: contentmarketing kan je SEO beinvloeden, zowel positief als negatief. Schijnbaar kleine fouten in je contentmarketing kunnen zelfs je SEO-strategie saboteren.

5 manieren waarop je contentmarketing je SEO saboteert:

1. Als je je enkel richt op externe content

Een succesvolle contentmarketingstrategie bestaat uit zowel verdiende als eigen content.

Verdiende content: gastbijdragen of persvermeldingen over jou of je bedrijf die zijn gepubliceerd op sites met een hoge autoriteit. Deze content is zeer waardevol als ze een link naar je eigen website bevatten. Belangrijk daarbij: de inhoud van jouw site moet net zo waardevol zijn als de inhoud van de site die hen erheen leidt.

Een goede contentmarketingstrategie omvat boeiende artikelen die consequent op jouw blog of site worden gepubliceerd. Deze artikelen zijn geoptimaliseerd en geschreven voor mensen, niet alleen voor het algoritme.

2. Als je je berichten volstopt met trefwoorden en alleen superkorte blogberichten publiceert

Het volstoppen met trefwoorden werkt voor Google als een rode vlag die aangeeft dat jouw website niet te vertrouwen is.

Schrijf een paar pijlerartikelen die dieper ingaan op een onderwerp binnen de expertise van jouw bedrijf. De meest gedeelde content zijn long-form (meer dan 3.000 woorden). Dit is een waardevolle bron om naar te linken vanuit kortere blogberichten of vanuit verdiende content.

3. Als je de waarde van subkoppen negeert

Lezers willen licht verteerbare content. Het gebruik van subkoppen creëert rust en duidelijkheid. Hoe beter de inhoud verteerbaar is, hoe waarschijnlijker het is dat mensen het daadwerkelijk zullen lezen en ermee aan de slag gaan.

Gebruik relevante trefwoorden in je subkoppen zodat lezers in één oogopslag kunnen zien waarover de tekst gaat.

4. Als je geen geoptimaliseerde titeltags gebruikt

Een titeltag wordt gebruikt om de titel van een webpagina aan te geven. Het vertelt bezoekers en zoekmachines wat ze kunnen verwachten van de pagina. Titeltags worden meestal weergegeven op SERP’s en als een pagina wordt gedeeld op sociale media. Zorg dat jouw titeltag verleidelijk is zodat mensen doorklikken naar je site.

5. Als je je alleen richt op short-tail zoekwoorden

Zoekmachines houden tegenwoordig rekening met de intentie van mensen als ze naar iets zoeken. Daarbij speelt semantisch zoeken een grote rol.

Bij semantisch zoeken stelt een zoekmachine de meest accurate resultaten samen door te proberen de context van de zoekopdracht van de zoeker te begrijpen, de relaties tussen woorden en de intentie van de zoeker. De zoekmachine probeert daarbij de natuurlijke taal van de zoeker te begrijpen op dezelfde manier als een mens dat zou doen.

Als je dan alleen short-tail zoekwoorden gebruikt en geen long-tail zoekwoorden en zoekwoordvariaties opneemt, verschijn je te weinig in de zoekresultaten.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven