5 Keer je business online promoten – deel 4 Email Marketing

Je producten, diensten, merk en business breng je onder de aandacht. Daar zijn legio mogelijkheden voor, online en offline. In dit vijfluik brengen we de business onder de aandacht van mogelijke klanten met de focus op 5 aspecten, te weten:

  • zoekmachineoptimalisatie
  • social media marketing
  • bloggen
  • email marketing
  • affiliate marketing

In 5 delen beschrijven wordt elke methode kort toegelicht.

 

Email Marketing

Het vierde deel van het vijfluik gaat over het inzetten van email als marketinginstrument. Email is bij uitstek een goed instrument om in contact te blijven met klanten en potentiële klanten. Het versturen van een email kost relatief weinig en is gemakkelijk te produceren. Voorwaarde is wel dat er een database met email adressen beschikbaar is. En data moeten onderhouden worden. Ook heeft email marketing te maken met wet- en regelgeving die het resultaat is van het omgaan met de gegevens.
Email Marketing is effectief voor onder andere het introduceren van een nieuw product, betrekken van mensen, doen van aanbiedingen en verstrekken van voorinformatie.

Door het werken met data is het ook mogelijk om de emails gesegmenteerd te versturen en daardoor de email effectiever te laten werken voor de ontvanger.

De reden om email marketing in te zetten kan verschillen:

  • een email met een bepaald aan bod
  • een periodieke nieuwsbrief aan abonnees en volgers
  • uitnodigen voor specifieke event driven momenten

Bij het inzetten van email marketing in een cross media strategie, moet in de reis wel worden meegenomen dat de email adressen worden verzameld. Vaak wordt hiervoor de website gebruikt of bijvoorbeeld offline contactmomenten als beurzen en andersoortige evenementen.

 

Email Marketing handvatten

  • Om de effectiviteit van email te vergroten geef ik een aantal tips:
    zorg dat aanmelding gemakkelijk is
    – in de vorige alinea hebben we al enkele mogelijkheden genoemd, essentieel is dat het aanmelden gemakkelijk gaat zonder te veel stappen voor de aanmelder
  • mail met regelmaat
    – ervan uitgaande dat de inhoud van de email relevant is, is het voor de ontvanger fijn om met regelmaat een email te ontvangen, er ontstaat dan een latente behoefte bij de ontvanger die weer het resultaat kan versterken
    – let op dat het onderbreken van een cyclus vaak sterker doorwerkt, stel doelen niet te hoog
  • schrijf goede teksten
    – kopregels, onderwerpregels, het is belangrijk voor het succes dat er goed wordt nagedacht voor de inhoud
  • denk aan de call to action
    – een email versturen zonder call to action is, wanneer je effectief wilt zijn, zinloos, zorg altijd voor een bepaalde call to action
    – neem niet teveel verschillende call to actions mee, zodra mensen moeten nadenken wordt het resultaat minder goed

Dit is deel 4 van de 5 delen over het verbeteren van de promotie van je eigen business online.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven