5 Instagram tips om te groeien

Instagram: het platform waar we niet meer omheen kunnen. Maar hoe zorg je ervoor dat je op Instagram echt bekendheid krijgt en gaat groeien in volgers en betrokkenheid? We spijkeren je kennis vandaag bij met deze 5 Instagram tips.

1. Zorg dat je Instagram ‘bio’ klopt

De eerste Instagram tip om je account te laten groeien is het in orde hebben van je bio. De biografie op je Instagram profiel is de eerste indruk die bezoekers van jou krijgen en dé reden om wel of niet op jouw volg-button te klikken. Zorg als eerste voor een herkenbare profielfoto, zoals je bedrijfslogo. In de titel kun je je bedrijfsnaam verwerken, maar je kunt er ook een expertise of slogan aan toevoegen.

Zorg er als tweede voor dat de informatie in je biografie op je doelgroep is afgestemd. Je kunt dit verduidelijken door hashtags en emoticons. Daarnaast is er in je bio ruimte voor een website-link. Maak hier ook zeker gebruik van, zodat je meer traffic krijgt naar je website, blog of ander platform. Wil je meerdere URL’s kwijt? Maak dan een social media landingspagina. Het voordeel hiervan is dat je de websitelink niet telkens hoeft te veranderen bij een nieuwe blog of video.

2. Gebruik hashtags

Als je jouw Instagram wilt laten groeien, is het belangrijk om onderzoek te doen naar hashtags. Hashtags zorgen er namelijk voor dat je profiel en content bij een groter publiek zichtbaar wordt. Dit levert meer volgers en meer bekendheid op. Gebruik voornamelijk hashtags die aansluiten bij je content, merk en doel. Heb je bijvoorbeeld een autobedrijf en wil je een auto verkopen, gebruik dan hashtags zoals #WitteAudi, #AudiTeKoop, #KoopEenAudi, #AudiEtron en #AudiNederland. Ook kun je de naam van je bedrijf en de locatie toevoegen, zoals #AutobedrijfDeVries, #AutobedrijfGroningen, #Buitenpost of #Audidealer.

Hashtags die miljoenen keren worden gebruikt, kun je beter links laten liggen. Binnen enkele ogenblikken is je post ondergesneeuwd door duizenden andere posts. Zo is de hashtag #Audi al minder geschikt. Daarnaast is Audi een wereldwijd bekend merk, dus de kans is groot dat je door deze hashtag meer mensen bereikt die niet tot jouw doelgroep behoren. Is de hashtag minder dan 500.000 keer gebruikt en relevant voor jou, dan zou je hem wel kunnen toevoegen aan je hashtaglijst.

3. Creëer content die past bij jouw stijl

Ook het creëren van aantrekkelijke en relevante content is erg belangrijk om te groeien op Instagram. Denk hierbij aan foto, video, Instagram Stories, Reels, Lives en IGTV. Maar met een ondoordachte foto of video die gemaakt is met je mobiele telefoon kom je er niet. Zorg ervoor dat je professionele foto’s hebt die qua stijl goed op elkaar aansluiten. Een nieuwe collectie kun je promoten via Instagram Stories, maar ook een video van de collectie of een bedrijfsvideo om jouw bedrijf te promoten via Reels of IGTV zijn leuke ideeën.

4. Post op de juiste momenten

Het posten op de juiste momenten is ook iets om in je gedachten te houden. We hoeven je waarschijnlijk niet te vertellen dat het posten van content om 1 uur ’s nachts niet zo’n goed idee is. Behalve als je een niet-Nederlandse doelgroep hebt die op dat tijdstip wel wakker is, natuurlijk. Maar wat is dan wél een goede tijd? Nou, over het algemeen kun je het beste een bericht plaatsen op tijden dat de meeste mensen online zijn. Dit kun je terugzien in je statistieken (als je een zakelijk account hebt). Ga naar je Instagram-profiel, klik op de drie streepjes rechtsboven en ga vervolgens naar Insights/Inzichten. Vervolgens kun je klikken op Audience/Doelgroep. Helemaal onderaan bij het kopje Followers/Volgers zie je dagen en tijden. Kijk op wanneer jouw volgers het meeste online zijn, en je hebt je beste momenten om te posten én te groeien gevonden.

5. Volg actief gebruikers

Het is natuurlijk een geweldig gevoel als er mensen zijn die de weg weten te vinden naar jouw volg-button. Vooral als dit er steeds meer worden, want dit betekent dat jouw profiel en content in de smaak vallen. Nog een Instagram tip om te groeien, is het terug volgen van de volgers waarvan jij denkt dat ze voor jou waardevol kunnen zijn. Zo creëer je engagement en waardering. Daarnaast krijg je ook meer suggesties om accounts te volgen die passen in jouw straatje én kom je zelf ook in de lijst met ‘Voorgestelde accounts’. Zo ben je sneller zichtbaar voor andere volgers.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven