Email marketing is gemakkelijk?
Zelfs professionals vergeten wel eens iets of maken fouten. De 5 gemaakte fouten die experts ook wel vergeten.
1. Een mail versturen met niet relevante informatie
Een mail versturen is gemakkelijk. De uitspraak “we mailen ons bestand wel even” is een veel voorkomende uitspraak. Echter het besef of dit bestand wel op deze boodschap zit et wachten is een project op zich. De klant kennen en weten wat voor hem relevant is is een basisvoorwaarde voor succesvolle mailingen.
- gebruik gesegmenteerde groepen
- geef elke groep die content die relevant is
- de clicks, opens en andere reacties zijn een indicatie voor kennis over de klant
2. Een creatieve aanpassing leidt meteen tot betere resultaten
Veranderingen leveren een andere respons en conversie op. De user experience zal ongetwijfeld verbeteren.Het is een utopie om te denken dat elke aanpassing direct tot het beste resultaat leidt. De kip met de gouden eieren.
- test, gebruik A/B testen
- elke test levert resultaat op die effectiviteit kan vergroten
- houd de resultaten bij
3. Focus te veel op alleen ROI
Het versturen van een mail is vaak omdat je een bepaalde conversie verwacht. Het kan zijn dat deze conversie niet altijd even hoog scoort als normaal. Echter ben je bewust van de bijkomende voordelen en resultaten die niet altijd even goed meetbaar zijn. Denk aan merk, naamsbekendheid, vertrouwen, cognitieve dissonantie verbetering en relatieversterking.
- maak een mailkalender
- per mailing doelstelling bepalen
- met een frequentie richten op andere doelen dan alleen conversie
4. Email alleen is geen garantie voor succes
Vaak wordt email ingezet als instrument op zich. Wat dan het nadeel is is dat er meer omheen plaats vindt en de mogelijke klant of klant de logica niet meer ziet. Dat heeft een negatieve invloed op de conversie. Email is een goed instrument als onderdeel van een cross mediale aanpak. Dat vergroot het succes.
- maak de metingen in een scorecard
- kijk naar de effecten inzichtelijk ten opzichte van elkaar
5. Onderwerpregel er even bij doen
De onderwerpregel is vaak een regel die “er even bij bedacht wordt”. De essentie van de onderwerpregel is om de ontvanger te laten lezen. Vaak is de focus van de ontvanger op deze regel gericht. Denk dan vanuit de behoefte en wensen van de klant voor het invullen van de regel in plaats van de regel bedenken vanuit jij wilt zeggen.
- start met de regel door te bedenken wat de reden is dat je de mail gaat versturen
- bedenk waarom jij de mail zou openen
- bewaar de beste regels die je zelf van anderen ontvangt
Verder als algemene tip de 50 / 20 / 30 regel. Denk 50% van je tijd na over de inhoud van de tekst in relatie tot de doelgroep, schrijf daarna in 20% van de tijd de mail. De overige 30% is voor het redigeren en schrappen van en in de tekst.