5 Digital Marketing elementen – deel 2 van 2 delen

Digital Marketing is een breed begrip. In de ontwikkeling van het ontstaan van internet is ons werkveld marketing breder geworden. Naast de offline elementen, above en below the line, zijn er veel online mogelijkheden bij gekomen. Ook werd mobiel belangrijker en zag je een ontwikkeling ontstaan in het verkopen van producten. Online marketing is op veel punten het nieuwe direct marketing.

Waar moeten we dan aan denken wanneer we het hebben over digitale marketing? Met dit artikel geven we een korte beschrijving van de meeste aspecten die gezamenlijk het werkveld van digital marketing omvatten. Uiteindelijk is het allemaal marketing en is digital natuurlijk een “kanaal” en is het onlosmakelijk verbonden met alle offline marketing activiteiten.

In dit tweede deel ligt de nadruk op inbound marketing met de link naar contentmarketing en sociale media marketing.

 

Inbound marketing

Bij outbound marketing ligt de nadruk op het “adverteren” en op die wijze mensen rechtsreeks naar de website te trekken. Bij inbound marketing stimuleren we mensen met andere elementen, meestal content, om naar de website te komen. We moedigen op die manier mensen aan ons te bezoeken op andere stimuli dan verkoopstimuli. De mogelijkheden die we dan hebben zijn onder andere:

  • zoekmachinemarketing (SEO)
    – organische vindbaarheid is nog steeds de belangrijkste reden voor mensen om naar een website te gaan
    – bij seo zijn we afhankelijk van de algortimen zoals Google die bepaalt
    – organische vindbaarheid heeft veel te maken met de optimalisatie van de technische aspecten van de website, de opbouw van de website en de inhoud van de website
  • referral marketing
    – het effect van peer-to-peer is vele malen groter dan het plaatsen van een advertentie
    – referenties van bestaande klanten (reviews, ranking of beoordelingen) stimuleren mensen om bij jou te komen kijken
    In combinatie met contentmarketing, die we hierna bespreken, komt inbound marketing tot een succes.

 

Contentmarketing

Goede content werkt als een belangrijke succesfactor om mensen naar de website te trekken. In de outbound strategie is het noodzakelijk om de juiste content te delen met de mogelijke klanten en relaties. Deze content, die uit verschillende vormen kan bestaan, staat online op verschillende plaatsen (in nieuwsbrieven van partners, vindbaar via SEO etc).
Let er wel op dat de content een relatie heeft met jouw merk, product en diensten.
Contentmarketing op zich is een bijzondere term. Content kan namelijk niet zonder een medium en ik heb nog nooit een medium gezien zonder content.

In het digitale speelveld hebben we te maken met persona’s, een journey, gedrag, DMU en de fase waarin de mogelijke klant zich bevindt in de journey. Deze factoren bij elkaar zorgen ervoor dat content niet meer eenvoudig even te produceren en te plaatsen is (vergelijk de jaren 60, één televisiekanaal, dan is het denkproces minder complex wat betreft het bepalen van de inhoud).

Denk bij contentmarketing ook de vorm van de content zoals whitepaper, webinar, ebook, infopraphic, blog, vlog etc. Elke vorm heeft zijn eigen karakteristieken en doelstellingen.
Om de uitwerking van de content optimaal in te vullen is het belangrijk om een contentkalender te maken met daarnaast een contentplanning. Doe dat over een periode van minimaal een aantal maanden. Het inzetten van deze tools helpt ook bij het meten van het effect van de content.

 

Sociale media marketing

De inzet van sociale media is niet meer weg te denken uit een marketingstrategie, laat staan een digitale marketing strategie. Zorg er wel voor dat je concreet bent in het uitwerken van een sociale media strategie. Er zijn ontzettend veel vormen van sociale media, dus is het een containerbegrip dat te nietszeggend is in bijvoorbeeld de inrichting van een customer journey.
Elk sociaal medium heeft eigen eigenschappen, voordelen en nadelen. Als marketeer moet je in elk geval die media kennen waar jouw klanten en doelgroep het meest actief op zijn.

  • selecties maken
  • targeten
  • wijze van tekst plaatsen
  • mogelijkheden tot gebruik van beeld en bewegend beeld
  • wijze van gebruiken
  • mogelijkheden om doelgroep ook commercieel te bereiken

De 5 elementen die we in de twee delen hebben besproken geven je een algemeen beeld van de elementen die je terug ziet komen in een digitale strategie. De lijst is niet volledig. Binnen elk element zijn er voortdurend ontwikkelingen en veranderingen. Voor ons marketeers belangrijk dat we die ontwikkelingen blijven volgen.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven