Door de ontwikkelingen online neemt het aantal termen dat wordt gebruikt toe. Voor ons marketeers een noodzaak om bij te blijven. Daarom in twee delen een opsomming van 49 veel gebruikte termen die we als marketeer dagelijks gebruiken en waarvan we niet altijd even zeker weten of we het wel goed gebruiken.
Zie deze, uit twee delen bestaande, blog als een eye-opener of als een test. Een keer doorlopen kan zeker geen kwaad.
Adblock
Het blokkeren van advertenties in verschillende webuitingen en mobiele uitingen waarbij vaak de afbeelding wordt geblokkeerd. Op deze manier kan de lezer zelf instellen geen reclame te willen ontvangen.
Banner Ad
Een grafische online advertentie, meestal 488 pixels bij 60 pixels. In de praktijk een combinatie van afbeelding en tekst met als mogelijke doelen herkenning en call to action naar de eigen website.
Beyond the banner
De vorm van online advertising waarbij geen gebruik wordt gemaakt van de standaard GIF en JPEG banner ads.
Caching
De opslag van webfiles zodat deze op een later moment door de gebruiker hergebruikt kunnen worden op een eenvoudige manier.
Click Through Rate (CTR)
Het aantal clicks op 100 impressies van een online advertentie, weergegeven in procenten. De banner wordt een aantal keren getoond, dat zijn impressies, en bij een aantal impressies wordt er door de ontvanger op geclickt. Dat is de CTR.
Conversion Rate
Het aantal bezoekers op een website dat overgaat tot een aankoop.
Het bepalen van de conversie kan op meerdere manieren plaats vinden. Conversie wordt ook wel geduid als het aantal mensen dat converteert naar de volgende fase in de klantreis.
Cost per Action (CPA)
Een verrekenmodel voor online acties en online advertenties. De afspraak is dan dat er een vergoeding plaats vindt per actie die is afgesproken zoals aanmelden nieuwsbrief, conversie, aanmelden, email achterlaten of aankopen.
Cost per Lead (CPL)
Een model om de verrekening voor online adverteren of online activiteiten te verrekenen met een bedrag per lead. De definitie van een lead moet duidelijk en eenduidig worden vastgesteld. CPL en CPA komen in de praktijk dicht bij elkaar.
Frequency Gap
De frequency gap geeft aan hoe vaak een advertentie of uiting getoond mag worden aan dezelfde specifieke bezoeker.
House Ad
Een advertentie die een bedrijf zelf plaatst op de eigen pagina’s en mogelijkheden.
Hybrid Model
Een hybride model is een model waarbij de samenwerking tussen partijen bestaat uit een combinatie van twee of meer mogelijke verrekenmodellen.
Interstitial
Een advertentie die is geplaatst tussen twee contentpagina’s in.
Keyword onderzoek
Het onderzoek dat je uitvoert naar het effect en de prijs van keywords op je website. De relatie tussen de analytics van een keyword en de ROI van een keyword.
Page view
De pagina die door een bezoeker wordt opgevraagd en gezien.
Pay per Lead (PPL)
Een verrekenmodel waarbij er wordt verrekend met het aantal leads dat wordt gegenereerd. In dit model wordt ook de kwaliteit van de leads meegenomen in het verrekenmodel.
Pop-up Ad
Een advertentie die als een pop-up verschijnt in een nieuw scherm.
Rate Card
Een document dat de prijzen weergeeft van de verschillende mogelijkheden van adverteren op een website.
Rep Firm
Een partner in de verkoop die primair de focus heeft op gerichte verkoop.
Run of Network (RON)
Een afspraak waarbij de advertentie op de website van de aanbieder op verschillende plaatsen met een bepaalde frequentie wordt getoond.
Retargeting
Op basis van het gedrag van een bezoeker op je website, bij vervolgbezoeken op andere websites de advertentie tonen om zo herhalingsbezoek te genereren op de eigen website.
Skyscraper Ad
Een vertikale banner met afmetingen van 120 * 240 pixels.
Stickiness
De hoeveelheid tijd die bezoekers op een site zijn geweest gedurende een bepaalde periode.
Text Ad
Een advertentie die is gebaseerd hyperlinks in teksten.
Underdelivery
Op basis van afspraken over het aantal bezoekers of resultaten minder bereiken dan beloofd.
In deel 2 gaan we verder met de volgende 23 termen.