Ben jij al helemaal bezig met AI = kunstmatige intelligentie en weet je het naadje van de kous? Of heb je een wegwijzer nodig? Wij zetten de vier belangrijkste soorten op een rij en bespreken hoe elk type je marketing kan helpen.
Er zijn vier hoofdtypen AI: reactieve machines, beperkt geheugen, theory-of-mind en zelfbewust. Daarnaast voegen we nog drie fasen toe: smalle intelligentie (ANI), algemene intelligentie (AGI) en superintelligentie (SGI).
Type 1: Reactive machines
Zoals de naam al doet vermoeden, reageren reactieve machines en reageren ze op verschillende aanwijzingen. Dit gebeurt zonder het gebruik van geheugen of een breder begrip van de context. Reactieve AI drijft veel marketingtools aan. Een opmerkelijk voorbeeld zijn chatbots. Deze programma’s maken gebruik van reactieve AI om met de juiste informatie te reageren op berichten (of inputs). Chatbots zijn een populair hulpmiddel in de klantenservice, maar ze kunnen ook de productiviteit van marketeers verhogen.
Naast chatbots kan reactieve AI klantgedrag, campagneprestaties en markttrends analyseren. Met deze inzichten kunnen marketeers hun campagnes optimaliseren, waardoor hun effectiviteit en ROI worden verbeterd.
Type 2: Limited memory
Beperkt geheugen AI is in staat om te leren van een beperkte hoeveelheid data of feedback. Het ‘bewaart’ echter geen herinneringen voor langere tijd.
Een goed voorbeeld is ChatGPT. Het heeft een limiet van 4000 tokens (vormen van tekst zoals woorden) en kan zich niets herinneren van een huidig gesprek na die limiet. Deze technologie is terug te vinden in zelfrijdende auto’s. Het kan rijstroken detecteren en de weg voor u in kaart brengen. Het kan ook de snelheid en pauze van de auto in realtime aanpassen op basis van verkeerspatronen en wegomstandigheden.
In marketing kan AI met beperkt geheugen worden gebruikt om grote hoeveelheden gegevens te analyseren, waardoor marketeers slimmere beslissingen kunnen nemen over hun strategieën en tactieken. Het kan ook voorspellingen en aanbevelingen doen op basis van deze gegevens.
Belangrijk bij deze soort: de uitvoer is zo goed als jouw invoer. Deze algoritmen kun je trainen met nauwkeurige, relevante en actuele informatie.
De eerste twee genoemde soorten (reactieve machines en AI met beperkt geheugen) zijn tegenwoordig de meest voorkomende typen. Ze zijn beide een vorm van beperkte intelligentie (die we hieronder verder zullen bespreken) omdat het niet verder kan presteren dan geprogrammeerde mogelijkheden.
Type 3: Theory of mind
Theory of mind bestaat alleen als concept. Het vertegenwoordigt een geavanceerde klasse van technologie die de mentale toestanden van mensen kan begrijpen. Zover zijn we op dit moment echter nog niet.
Het idee achter theory of mind is om machines te creëren die effectiever met mensen kunnen communiceren omdat ze hun behoeften, doelen en motivaties begrijpen. Als een AI-systeem bijvoorbeeld de frustraties van een ontevreden klant kan begrijpen, kan het tactvoller reageren.
Type 4: Self Aware
Zelfbewuste AI wordt gezien als de volgende fase in de evolutie van de theory of mind, waar machines in staat zijn om menselijke emoties te begrijpen en hun eigen emoties, behoeften en overtuigingen hebben. Momenteel bestaat dit type AI alleen hypothetisch.
Stadia van AI
Kunstmatige intelligentie kent drie fasen, grotendeels bepaald door het vermogen om menselijke capaciteiten te repliceren:
- Fase 1: Smalle intelligentie (ANI): Narrow AI vertegenwoordigt de meeste AI-systemen die vandaag de dag bestaan. In dit stadium is AI ontworpen om een specifieke taak of reeks taken uit te voeren. Het heeft niet het vermogen om te leren of zich aan te passen buiten hun programmering. Voorbeelden zijn chatbots en virtuele assistenten (zoals Siri) en aanbevelingsalgoritmen.
- Fase 2: Algemene Inlichtingen (AGI): Dit is de volgende evolutie van AI. Deze systemen zijn ontworpen om mensachtige intelligentie te hebben, waardoor ze kunnen leren en zich kunnen aanpassen aan nieuwe situaties, abstract kunnen denken, redeneren en problemen kunnen oplossen. Op dit moment is AGI nog grotendeels theoretisch.
- Fase 3: Superintelligentie (ASI): ASI is een geavanceerde vorm van AI die de menselijke intelligentie overtreft, waardoor het complexe problemen kan oplossen, nieuwe technologie kan creëren en beslissingen kan nemen die buiten het bereik van het menselijk begrip vallen. ASI is een heet onderwerp van debat en de potentiële voordelen en risico’s zijn zeer speculatief.
Onderzoek
Alles wat er vandaag de dag bestaat zijn reactieve en beperkte geheugen-AI (beide zijn smalle AI). Deze zijn strikt reactief of reactief met een beperkt geheugen.
De meeste marketeers in de VS gebruiken AI-chatbots (66%). Chatbots kunnen zowel reactieve als beperkte geheugen-AI zijn. Een op regels gebaseerde chatbot die een als/dan-model volgt en is geprogrammeerd met ingeblikte antwoorden, kan bijvoorbeeld reactieve AI worden genoemd omdat deze een vaste structuur volgt en niet van de structuur kan afwijken.
Machine learning chatbots, zoals conversationele chatbots, zijn ai met beperkt geheugen omdat ze gegevens en eerdere gesprekken gebruiken om op klanten te reageren. Ze worden na verloop van tijd effectiever, maar hun geheugen is beperkt.
Marketeers gebruiken ook vaak visuele AI-tools (57%) en tools voor het genereren van tekst (56%). Deze tools kunnen nieuwe content maken op basis van de gegevens waarop het is getraind. De ondervraagden geven aan dat AI hen dagelijks zo’n kleine tweeënhalf uur werktijd scheelt. De moeite waard, toch?
Bron: Hubspot