Hoe zorg je dat je doelgroep niet alleen je content leest, maar ook in actie komt? Verbeter je call-to-action (CTA)! Hoe? We geven je 4 handige tips die je daarbij helpen.
Tip 1: Bepaal je doel
Welke specifieke actie wil je dat je doelgroep onderneemt? Meestal zijn dat omzet gerelateerde conversies (meer verkoop, ROI, lagere kosten). Maar het kunnen ook contentmarketingdoelen zijn, zoals het genereren van meer verkeer naar je website, het verhogen van downloads of het aanmoedigen van een lidmaatschap van je community. Houd je doel(en) continu voor ogen bij het opstellen van CTA.
Tip 2: Bied relevante CTA
Verdiep je in je doelgroep en hun beleefwereld. Wat is voor hun relevant en sluit aan bij hun beleefwereld? Zorg ook dat je CTA goed is afgestemd met de content waarmee het verbonden is, zowel qua inhoud, toon als visuals. En wees ook duidelijk over de vraag ‘What’s in it for me?’ Maak het zo persoonlijk mogelijk en sluit aan bij hun wensen en voorkeuren.
Tip 3: Communiceer in duidelijke, beknopte en overtuigende taal
- Kom direct ter zake met korte, beknopte teksten die niets aan de verbeelding overlaten.
- Communiceer actief, zoals ‘Abonneer je op onze nieuwsbrief’ of ‘Download onze app’.
- Wees transparant en geef duidelijk aan wat je doelgroep kan verwachten door op een link te klikken.
- Wees je bewust van je woordgebruik. Wil je snel actie, dan gebruik je ‘nu’, ‘direct’ of ‘vandaag’. Wil je dat je doelgroep zich speciaal voelt, gebruik dan ‘exclusief’.
Tip 4: Val op
Streef naar optimale vindbaarheid, aantrekkingskracht en bruikbaarheid. Maak ze gemakkelijk te herkennen, te lezen én mobielvriendelijk. Bovendien moeten ze passen bij de stijl van de content en het merk. Voorbeelden:
- De pop-up: één van de bekendste opt-in-formulieren die leidt tot een goed resultaat, mits goed uitgevoerd.
- De slide-in: deze CTA schuift vanaf de zijkant van het scherm het beeld in. Het creëert een dynamische beweging.
- De voettekst: hiermee nodig je je lezers uit om vergelijkbare content te krijgen door zich te abonneren.
Tip: Wil jij de performance van jouw website verbeteren? Dan is de training Usability, Experience & Conversie wat voor jou!
- In 3 dagen leer je hoe je de user experience van jouw website kunt verbeteren en de conversie kunt verhogen.
- Ook leer je beïnvloedings- en verleidingsprincipes in de praktijk toe te passen in een online omgeving.