Voor het komende jaar is de voorspelling dat email het meest gebruikte kanaal blijft voor leadgeneration in B2B markten. Verschillende onderzoeken van bureaus laten cijfers zien dat ruim 60% van de mensen tijdens het werk email als zeer belangrijk omschrijft. Om een vergelijking te trekken laten diezelfde onderzoeken zien dat het bezoeken van websites, het gebruik van mobiel en zakelijk inzetten van social media veel minder als belangrijk wordt gezien, respectievelijk ruim 50%, ruim 20% en minder dan 10%.
Dat betekent dat bij deze cijfers email een belangrijk kanaal en instrument is. Het is dus vanzelfsprekend dat de 4 volgende tips moeten bijdragen aan het vergroten van het succes. Let er wel op dat het inzetten van email vaak niet een alleenstaande activiteit is maar dat er steeds vaker vanuit een cross mediale strategie wordt gedacht.
Tip 1 – een slimme onderwerpregel
‘fire your biggest gun first’
Je eerste indruk maak je maar 1 keer. Lewis zei bij het schrijven van (offline) brieven wel eens bij het schrijven van een headline of eerste regel, “fire your biggest gun first”.
De onderwerpregel is de meest voor de hand liggende regel die gelezen wordt. In de meeste email software ziet de ontvanger de afzender en de onderwerpregel. Dat betekent dat die regel ook meteen de aandacht moet trekken.
Bedenk vanuit de klant wat het meest effect oplevert. Dat varieert per klant, per product en per moment. Soms is humor goed, soms valt humor verkeerd, soms is actualiteit van belang en soms ook niet. Zorg dat het relevant is, dat is het beste argument bij het bepalen van de onderwerpregel. De onderwerpregel moet ook aansluiten bij de inhoud. Werk met maximaal 50 karakters en let op woorden die door een spamfilter worden opgepakt.
Tip 2 – goede database
De kwaliteit van data en de database is van belang. Belangrijker dan de kwantiteit. Een goede dataset heeft over het algemeen een grotere bijdrage aan succes dan goede content. Wanneer je goede content aan foutieve adressen of het verkeerde bestand stuurt, komt het uiteindelijk niet aan en zal de ROI van de campagne lager liggen.
Het zorgen voor kwalitatief goede data is overigens een aandachtspunt voor iedereen binnen de organisatie, de processen moeten goed zijn afgestemd.
Data, onderhoud van data en segmentatie van de juiste groep met de juiste boodschap maken het succes.
Tip 3 – tijdstip van versturen
Het moment waarop de email wordt verstuurd bepaalt voor een groot deel het succes. Het is niet aan te geven voor welk moment je het beste kunt kiezen. Per productmarkt combinatie, per segment, per markt is dat verschillend. Uitproberen van tijdstippen, nadenken over relevantie en nadenken over behoeften van de klant zijn hierin leidend als factoren voor succes. Als er nieuws is waarom zou je wachten tot het moment waarop de nieuwsbrief is gepland? De relevantie is dan al weg.
Tip 4 – mobiele communicatie
Het gebruik van mobiele devices neemt alleen maar toe. Bedenk wel hoe de verschillende devices worden gebruikt door de ontvanger van de mail. Denk aan smartphones, phablets, mini tablets en tablets. Op elk device gedragen we ons anders en lezen we anders. De mail zou daaraan aangepast moeten kunnen worden, in lay out en in lengte. Zorg er dus voor dat de layout leesbaar is en ga niet alleen uit van laptop (eventueel ook desktop) ontvangers.
Deze 4 tips zijn een eerste handvat. We kunnen natuurlijk nog wel even door gaan over meerdere tips. Denk alleen al aan personaliseren van de mail en het gepersonaliseerd maken van een mail. Deze 2 zorgen al voor een verhoging van de ROI. Experimenteren in dit vakgebied en dan specifiek de email voor Leadgeneration is niet een tip maar een voorwaarde.