4 tips om je B2B doelgroep te bereiken in de zomer

De zomervakantie is begonnen. Voor marketeers is dat altijd een uitdagende periode. Meer mensen op vakantie betekent minder (online) interactie op de marketingkanalen. Dit leidt uiteraard ook tot minder verkoop. Vaak kiezen bedrijven er daarom voor om in deze periode geen of weinig content te delen met hun B2B-doelgroep. Zonde! In dit artikel delen we 4 tips om tóch je doelgroep te bereiken in de zomer.

1. Ken het gedrag van je B2B-doelgroep op vakantie

Waarschijnlijk ken je het gedrag van je B2B-doelgroep al erg goed. Je hebt vast een customer journey gemaakt, en weet precies op welk moment je doelgroep je content vaak consumeert.

Normaal publiceer je content misschien in de ochtend wanneer je doelgroep onderweg is naar werk, tijdens de lunchpauze of misschien wel na werk. Maar de routine van je doelgroep verandert in de zomerperiode. Het is daarom erg belangrijk om goed in beeld te hebben op welke dagen en tijden je je content in deze periode publiceert. Wat zou een logisch moment zijn om je content te delen?

Uiteraard zal je verkeer en interactie niet evenveel zijn als eerst, maar je wil natuurlijk wel zoveel mogelijk bezoekers trekken. Anders mis je kansen om je doelgroep te bereiken. En misschien vergeten ze je zelfs.

2. Pas je content aan op de vakantie

Het is slim om het type content dat je deelt met je doelgroep aan te passen in de vakantie. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de contentvorm aan te passen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan meer video’s delen in plaats van artikelen. Dit is vaak makkelijker te consumeren als je doelgroep op vakantie is of het werk op kantoor van je B2B-klant op een lager pitje staat. Om content te lezen is er vaak meer inzet en aandacht nodig vanuit je publiek. Daar heeft je doelgroep niet zo snel zin in als ze vakantie hebben. Een video hoef je alleen maar af te spelen.

Daarom is het misschien ook een idee om in deze periode podcasts uit te brengen. Dit hoeft je doelgroep alleen maar aan te zetten en kunnen ze beluisteren wanneer ze bij het zwembad liggen op vakantie.

Ook kun je de inhoud luchtiger maken. Je kunt thought leadership-content delen die wat minder serieus is en leuk om te consumeren. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een zomerspecial uit te brengen in het teken van een bepaald thema in je branche. Stel je bent een bedrijf dat zich focust op duurzaamheid, dan kun je bijvoorbeeld een artikel schrijven over hoe je duurzaam op vakantie kan. Denk hier goed over na, wellicht bedenk je iets heel leuks en creatiefs!

3. Pas het kanaal aan

Je customer journey beschrijft waarschijnlijk al heel duidelijk welke kanalen je B2B-doelgroep gebruikt om nieuwe content te bekijken. Normaal gebruik je misschien kanalen als LinkedIn of een nieuwsbrief om je content te delen. Maar dit zou je ook moeten veranderen in de zomerperiode.

Als je doelgroep op vakantie is, kiezen ze er misschien voor om hun mail niet te lezen of niet door LinkedIn te scrollen. Maar misschien zitten ze wel op andere platformen zoals YouTube, Instagram of Facebook. Daarom is het ook belangrijk om andere kanalen de rest van het jaar niet te negeren en toch te gebruiken, ook al hebben ze normaal gesproken niet je focus. Buiten de zomerperiode om hoeft dat niet even intensief te zijn als je gebruikelijke kanalen, maar in de zomer kun je ze wel intensiever inzetten dan voorheen en je content daarnaartoe verplaatsen.

Zorg daarom van tevoren dat je B2B-doelgroep jouw bedrijf ook al volgt op deze kanalen, voordat de zomerperiode aanbreekt. Verwijs bijvoorbeeld de rest van het jaar door van het ene kanaal naar het andere. Zo heb je meer kans om in de vakantieperiode de aandacht te trekken. Als je je doelgroep niet kan bereiken via de juiste kanalen is dat een gemiste kans.

4. Maak content voor mobiel

Sanoma deed in 2019 een onderzoek naar het mediagebruik tijdens de zomervakantie. Hieruit bleek dat vrijwel iedereen gebruik maakt van het internet tijdens de zomervakantie, maar de manier waarop kan wel verschillen.

Zo bleek dat 92% van de mensen voor internet hun smartphone gebruikte op vakantie. Daarnaast gebruikte 40% ook hun tablet en 21% hun laptop.

Dit betekent dat het slim is om content speciaal voor mobiel te maken tijdens de zomermaanden. Content voor mobiel verschilt van ander soort content. Het scherm is kleiner en de aandachtsspanne is misschien korter. Dit betekent dat je de content hier ook op aan zal moeten passen.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven