Thought leadership creëer je niet van de ene op de andere dag. Er is veel meer nodig dan één blog, sociale post of netwerkevenement om jezelf als een specialist neer te zetten. Expertise, inzicht en een waardevol perspectief zijn elementen die leiden tot de status van thought leadership. Wij geven je daarom 4 tips om een thought leader te worden binnen je vakgebied.
Concentreer je op waar je specialist in bent
Het creëren van een nichemarkt of specifiek expertisegebied kan u helpen uw merk op te bouwen en geloofwaardigheid in uw vakgebied op te bouwen.
“Probeer niet een thought leader te zijn op elk gebied dat verband houdt met je branche”, Concentreer je in plaats daarvan op wat je het beste weet en pas die boodschap herhaaldelijk aan. Het is effectiever om op een paar onderwerpen diep in te gaan dan te veel andere onderwerpen te behandelen.
Blijf leren
Elke branche evolueert – de ene sneller dan de andere – en als thought leader moet je op de hoogte blijven van wat er gebeurt, zodat je trends kunt delen en erop kunt reageren.
Je moet constant leren [over] je branche, evenals de macrokrachten die aan het werk zijn in Een thought leader zijn vereist vooruitdenken, maar je moet ook de discipline hebben om marktdynamiek te bestuderen om patronen te vinden. Van daaruit kun je combineren wat je hebt geleerd, die patronen analyseren met je visie om echte problemen op te lossen.
Kanalen en tactieken vaststellen
Tegenwoordig hebben marketeers keuze uit enorm veel verschillende soorten content en kanalen. Het is dus belangrijk om vast te stellen welke opties interessant zijn en welke niet. Denk daarbij vooral aan waar je doelgroep zich bevindt en waar ze naar informatie zoeken. Ook is het slim om te bedenken waar je het over wilt hebben. Welke topics laten jouw expertise zien aan het publiek? Let op: het moet wel informatie zijn die interessant is voor je publiek. Wat jij denkt dat interessant is binnen jouw branche, is niet altijd interessant voor je publiek. Onderzoek is op dit punt dus erg belangrijk.
Prioriteiten en perspectief in kaart brengen
Content produceer en verspreid je met je team. Daarom is het belangrijk dat het hele team begrijpt wat de prioriteiten zijn wat betreft content. Wanneer je team tegenstrijdige dingen communiceert kan dit voor wantrouwen zorgen bij je publiek, omdat ze niet begrijpen wat de boodschap van je bedrijf is. Omgekeerd, wanneer elk aspect van de contentstrategie overeenkomt, kan het publiek je verhaal makkelijker volgen en zich er met weinig moeite in verdiepen.
Het is dus erg belangrijk dat het perspectief van het bedrijf helder is, en dat iedereen binnen het bedrijf ervan op de hoogte is. Dit kun je realiseren door het organisatorische perspectief en de prioriteiten regelmatig te bespreken.