Neuromarketing is gericht op het succesvol inzetten van media en content, woord en beeld, om vanuit onze hersenactiviteit mensen te stimuleren iets te doen, een aankoop, lid worden of klikken op de button om naar de volgende stap in de customer journey te gaan. Neuromarketing speelt in op het gedrag van de mens vanuit de aansturing door de hersenen om uiteindelijk succes te hebben. Dat vraagt kennis en inzicht hoe mensen lezen, informatie opnemen, informatie verwerken en uiteindelijk over gaan tot actie.
Profielfoto: links of rechts
Profielfoto’s van mensen worden vaak gebruikt in uitingen. Het weergeven van mensen en gezichten maakt uitingen persoonlijker. Er is een specifiek aspect te maken bij profielfoto’s. Plaats je een foto met het gezicht naar links of naar rechts en gebrui je liever vrouwelijke of mannelijke foto’s?
- een vrouwelijke afbeelding heeft een grotere aantrekkingskracht dan een mannelijke foto
- zowel mannelijke als vrouwelijke foto’s zijn aantrekkelijker als het gezicht naar links kijkt
Naar links kijken geeft meer emotie weer en non verbale impulsen waar onze hersenen op reageren.
Wanneer je gebruik maakt van de rechter kant van een gezicht geef je meer autoriteit aan de foto. Een bewuste keuze maken van het geslacht en de kant van het gezicht leidt dus tot meer succes.
Over het algemeen wordt gesteld dat de linker zijde van het gezicht meer aantrekkingskracht heeft en is beter benaderbaar.
Kijk mensen aan
Profielfoto’s van gezichten zijn goed bruikbaar om de aandacht te trekken. Zeker de ogen vormen de grootste bron om de aandacht van mensen te trekken. Bij foto’s waarbij de ogen als richtpunt worden gebruikt is het volgende waar te nemen:
- ogen die je aankijken trekken de aandacht en gaan mensen snel naar kijken
- ogen die je aankijken zorgen er ook voor dat mensen niet zien wat er omheen staat
- bedenk dus goed het doel, mogelijk moeten de ogen een bepaalde richting op kijken om mensen naar dat punt te laten kijken
Over het algemeen geldt dat grotere pupillen een grotere aantrekkingskracht hebben.
Lachende mensen en een positief effect
Op een foto lachen levert volgens onderzoek van Brian Knutson (zie ook onderstaande afbeelding) meer dominantie en meer partnership op.
- dominantie geeft aan dat je weet waar het over gaat en je sterk op je positie staat, over het algemeen wordt dat door de kijker als positief ervaren
- affiliaiton of partnership geeft factoren weer als vriendelijkheid, openheid en de intentie om open te staan voor contact met anderen
Het ligt dus voor de hand dat op basis van deze criteria een lachend gezicht meer aantrekkingskracht en effect heeft dan mensen die anders kijken.
Om vertrouwen te wekken is een gematigde glimlach beter dan een schaterlach. Ga zorgvuldig om met de omvang en impact van de lach.
Gebruik alcohol
Vooraf: niet overmatig en het is zeker niet aan te raden vaak en veel alcohol te nuttigen!
Bij het maken van foto’s blijft het lastig om mensen ontspannen over te laten komen. Door het nuttigen van enige alcohol worden mensen meer ontspannen en wordt de foto menselijker en daardoor vanuit het neuromarketing perspectief effectiever. Overdrijf niet met de alcohol.
Onderstaand een afbeelding uit een onderzoek van NeuroscienceMarketing.com.
Het toepassen van technieken uit de neuromarketing is niet een concrete wetenschap. Marketeers proberen op deze manier voortdurend vanuit de klanten en dan vooral het gedrag van klanten te denken.