De veranderingen volgen elkaar snel op. Media veranderen, mensen veranderen media-consumptiegedrag en de snelheid van de veranderingen neemt toe. Dat betekent dat plannen en het ontwikkelen van een strategie ook sneller verandert en minder stabiel is. In de traditionele marketing kijken we naar 1, 3 of 5 jaar plannen. Vanuit de Agile benadering is fasering of plateauplanning meer de orde van de dag. Agile, flexibel denken en doen en op basis van veranderende omstandigheden de strategie bijstellen.
Het bekende model van Armano geeft de verschuiving van het lineaire proces naar het agile ontwikkelingsproces goed weer.
Factor 1 – de juiste houding
De mensen die werken vanuit de agile benadering moeten open staan voor deze veranderingen en moeten open staan om flexibel te werken.
- je moet willen en kunnen veranderen in plaats van alleen maar het plan vast houden
- snelle en kleine iteratieve processen in plaats van grote campagnes
- experimenteren is de basis voor verdere ontwikkeling
- individuele benadering en interactie past beter dan een “one-size-fits-all”-marketing benadering
- samenwerking is de basis voor succes en moet de silo’s doorkruizen
Het klinkt eenvoudig maar vraagt iets van mensen, processen, organisaties en structuren. Agile vraagt om flexibele houding en instelling die de basis moet zijn voor succes.
Factor 2 – luister naar de klant
Luisteren naar de klant en de klant kennen, dat zijn de belangrijke invalshoeken van de tweede factor.
Het gaat om mensen.
“Hoe beter je klanten begrijpt, hoe beter je de klant kunt bedienen en hoe beter je presteert als marketeer en als organisatie”.
Daar heb je een aantal tools voor zoals een database, analytics en software. Het gebruiken van de mogelijkheden, interpreteren van de uitkomsten en resultaten en integreren in de nieuwe strategie. Dat is agile denken vanuit de kennis van en over de klant. De data die nodig zijn, zijn vaak dichterbij beschikbaar dan menigeen denkt.
Vanuit de agile marketing gedachte is het zinvol om:
- na te denken over persona’s, in elk geval het centraal stellen van het gedrag van de klant
- een verhaallijn te overwegen die flexibel kan mee bewegen met de veranderingen
Luisteren naar de klant en de klant kennen is een basiscompetentie voor een specifieke persoon binnen de organisatie.
Factor 3 – zorg dat je in de flow komt
In de flow komen betekent dat je zorgt dat jezelf en je team in de beweging komen die past bij agile denken en handelen.
- kleine teams van 4 tot 8 mensen
- je kunt in meerdere teams zitten
- een teamlid is “cross-functioneel”
In de flow komen betekent dat er proces komt dat het best past bij agile denken:
Je dagelijkse scrum wordt:
- wat heb je gisteren gedaan
- wat ga je vandaag doen
- is er iets waarom je niet gaat halen
Factor 4 – zorg voor een team
Je kunt agile marketing niet alleen, daarvoor heb je een team nodig.
Een team met een gedeelde visie, mensen die elkaar versterken, een autonome groep die ook de vrijheid hebben om beslissingen te nemen die passen bij het agile denken.
Het team moet elkaar versterken en zorgen voor consistentie en aanvullende competenties.
De 4 factoren bij elkaar vormen de basis voor het agile denken en werken. Begrip van anderen en de wil van een aantal mensen om te veranderen is wel een voorwaarde.