Vandaag delen we graag drie schoonmaaktips om jouw digitale marketing een flinke boost te geven.
1. E-mailmarketing opruimen
E-mail is volgens experts nog steeds het belangrijkste marketingkanaal om consumenten te benaderen en te behouden. Nu ze zijn gevrijwaard van cookies worden eigen e-maillijsten een stuk waardevoller. Het is tijd om schoon schip te maken en je lijsten op te frissen. Verwijder e-mailadressen uit je lijsten die e-mails weigeren en onbekenden, ook om spamtraps te voorkomen. Controleer ook met regelmaat of je ontvangers het bericht openen, doorklikken en reageren. Kortom, houd je e-mailstatistieken bij.
Een gezond en opgefrist e-mailpubliek zal uiteindelijk jouw marketingsucces vergroten, ook als je bedenkt dat loyale abonnees geneigd zijn om de inhoud online te delen.
2. Verwijder spinnenwebben uit data-architectuur
Door data draait de (marketing)wereld. Marketeers gebruiken in het ideale scenario realtime gegevens als basis voor gepersonaliseerde marketinguitingen. Met behulp van consumentendata worden zo individuele klantreizen ontworpen. Maar eerlijk is eerlijk, door de hoeveelheid en drukte van alledag is het soms lastig om data schoon te houden. Het is echter wel noodzakelijk. Wanneer jij je data niet schoonhoudt, loop je het risico om de plank mis te slaan en irrelevante, opdringerige berichten te versturen. Dit is één van de vele redenen waarom het schoonhouden van die data – in het voorjaar (en het hele jaar door) – prioriteit is.
3. Mobiele website optimaliseren
Wist je dat volwassenen het liefst winkelen via hun mobiele telefoon? In 2015 shopte slechts 14% van de Nederlanders met een smartphone. Tegenwoordig zijn smartphones de nummer één verbinding met consumenten tijdens hun persoonlijke omnichannel klantreis en verhogen ze jouw omzet. Nog niet overtuigd? Uit onderzoek blijk dat bijna alle consumenten (93%) die zich via hun smartphone oriënteren ook daadwerkelijk kopen. Als markeer kan je continue, zonder sluitingstijd, invloed uitoefenen op het koopgedrag van jouw doelgroep. Helaas functioneren mobiele websites regelmatig nog steeds niet probleemloos. En dat is een gemiste kans!
Test dus met regelmaat alle mobiele functies op snelheid en vlekkeloze interactie. Hieronder delen we vijf vragen die helpen bij het optimaliseren van je mobiele marketing, om zo een hoogwaardige klantervaring te bieden:
- Hoe snel zijn de laadtijden van de mobiele website?
- Heeft de site last van vertraging?
- Zijn e-mails geoptimaliseerd voor mobiele weergave?
- Bied je gepersonaliseerde, dynamische content op het juiste moment?
- Heb je A/B test uitgevoerd om te zien welke content het beste werkt op mobiele apparaten?
Tip: Wil je leren hoe je de effectiviteit van je e-mailcampagnes kunt verhogen? Dan is de training E-mailmarketing wat voor jou!
- In twee dagen ben je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing.
- Je leert hoe je e-mailcampagnes kunt testen, meten, analyseren plus bijsturen en voldoen aan de wet- en regelgeving.