Apps bepalen steeds meer een groot deel van ons leven. We kijken gemiddeld 200 tot 250 keer per dag op onze smartphone. Dan is het een noodzaak om naar de laatste berichten te kijken enerzijds of een toepassing te openen anderzijds. Ook de tablet bepaalt voor apps het succes. Op termijn zal er ook gekeken worden naar andere mogelijkheden zoals mobiele websites. In dit artikel ligt de focus bij het maken van een app. Is dat dan alleen weg gelegd voor grote software ontwikkel partijen? In de praktijk blijkt dat het ontwikkelen van een app geen rocket science is. In 3 stappen nemen geven we aan wat de succesfactoren zijn voor het maken van een app.
Stap 1 – maak een app waar mensen op zitten te wachten
Het ligt natuurlijk voor de hand. Het is net marketing, “weten wat de klant wil en hem dat geven”. Denk vanuit de behoeften van de klant en niet vanuit de mogelijkheden en technologische toepassingen.
– think big, act small; om goed op de behoeften in te spelen moet je experimenteren, experimenteren doe je in kleine stappen, uiteindelijk kun je daar je app verbeteren en geschikt maken voor het grote publiek
– entertain de gebruiker; denk aan de gebruikers wensen en behoeften; elk mens heeft in meerdere of mindere mate een hoeveelheid gamification in het bloed zitten, het succes van een app zit daar in
– denk aan de interactie; koppel de app aan de mogelijkheid om via verschillende sociale media een reactie te kunnen geven, kunnen ranken of raten
– zorg voor functionele praktische toepassingen; wanneer je denkt vanuit de toepassingen voor de gebruikers dan moet je verder denken soms dan 1 device; een app om te notuleren bij vergaderingen die alleen op de tablet werkt en niet op smartphone en laptop is niet gebouwd vanuit functionele praktische insteek
Stap 2 – gebruiken zonder gebruikershandleiding
Een app moet direct toepasbaar en bruikbaar zijn. Teveel nadenken en kijken hoe de app werkt geeft een vertragend effect voor het gebruik en neigt naar het niet gebruiken van de app. Geen succes dus.
– begin aan de tekentafel; letterlijk doen wat er staat, teken de eerste gedachten, ideeën en mogelijkheden, schets, teken en maak een eerste impressie; op het moment dat je dat online doet ben je drukker met technische mogelijkheden dan met menselijke creatie
– testen in de praktijk; de praktijk is de mogelijke gebruiker, dus testen doe je met de echte mensen die de app zouden kunnen gaan gebruiken. Natuurlijk is een technologische test ook noodzakelijk maar die voer je pas uit wanneer het gehele concept klaar is. Je moet de mensen ook soms de papieren versie laten testen; niet tegenspreken of verdedigen wanneer mensen iets zien of constateren, het is dan echt een gat dat er in het ontwerp zit; en zij roepen dat alleen maar om het concept te verbeteren
– “fire your biggest gun first”; de eerste indruk van de app moet goed zijn, dan gaan we als gebruiker van de app verder. Denk hierbij aan de naam, de opmaak, functionaliteiten en indruk; als deze goed is vertellen we het zeker aan onze vrienden (in het echt en op Facebook…)
Stap 3 – start met het marketen tegelijk met ontwikkelen
Meestal wordt een app ontwikkeld vanuit technologisch perspectief en vergeten we de gebruiker maar ook het onder de aandacht brengen van de app. Het marketen van de app moet in een vroeg stadium beginnen om het succes te vergroten.
– vertel een verhaal; vanuit de app kun je een verhaal vertellen via de verschillende media om je klant te bereiken.Het verhaal is mogelijk zelfs een onderdeel van de “story” op de app.
– denk aan bloggers en media; zorg voor publiciteit, betrek bloggers, journalisten en andere mensen uit de media die iets voor je kunnen betekene, denk aan Apple die bij nieuwe producten alleen maar gebruik maakt van media. In Nederland zijn er meerdere media die met regelmaat aandacht besteden aan nieuwe en andere apps
– delen, delen en delen; bereik het publiek door te delen, de ontwikkeling, de voortgang, maak bewegend beeld, zorg dat je te vinden bent en meld het op verschillende platforms
Op deze wijze breng je een app succesvol op de markt.