Het is alom bekend dat data het nieuwe goud is. Marketeers gebruiken data niet alleen om hun campagnes beter af te stemmen op de doelgroep, maar ook om de impact van die campagnes te meten. Cijfers alleen vertellen echter een erg eenzijdig verhaal. Om de echte waarde te kunnen aantonen, moet je een beroep doen op analyse en inzicht. Alleen zo zie je wat de echte waarde van een campagne is.
Om bruikbare kennis te verkrijgen uit analytics en software heb je niet genoeg aan data alleen. Je hebt menselijk inzicht nodig voor de implementatie van die data. Hoe creëer je op basis van die cijfers verschillende, persoonlijke ervaringen en diensten? IT-dienstverlener NGDATA geeft drie manieren waarop analyse en digitale inzichten je campagnes – en je bedrijf – kunnen helpen.
1. Betere targeting-precisie betekent een betere basis
Dit klinkt logisch, maar vaak houden bedrijven zich hier onvoldoende mee bezig. Bedrijven en marketeers hebben diepgaande inzichten nodig om met grotere precisie individuele mensen te kunnen bereiken. Om die precisie te verbeteren, is het belangrijk om lessen te trekken uit alle historische en real-time gedragsdata die je van één individu kan verzamelen – op een legale manier uiteraard. Doe dit voor een grote groep en het wordt steeds makkelijker om van volledig onbekende targets toch klanten met een grote waarde te maken.
2. Betere en meer gepersonaliseerde content en aanbiedingen
Een betere precisie komt voort uit begrip – begrip over de verschillende lagen aan informatie van bestaande klanten bijvoorbeeld. Momenteel is een enorm deel van de communicatie tussen merken en hun klanten volledig overbodig. Klanten weten maar al te goed dat hun data wordt opgeslagen en gebruikt, waardoor ze vaak teleurgesteld zijn als ze generieke boodschappen en aanbiedingen krijgen. De grote vraag voor hen is wat ondernemingen met hun data doen.
Elke interactie met een klant moet worden aangewend om een diepgaandere relatie te ontwikkelen. Klanten voelen zich daardoor speciaal, wat de omzet drastisch kan verhogen. Investeren in een persoonlijke relatie, gebaseerd op inzichten van elke individuele klant, zorgt voor een beter begrip van het merk en de communicatie die wordt gevoerd. Maar om dit te bereiken is er intelligente analyse van de beschikbare data nodig. Iedereen kan informatie verzamelen, maar om deze om te zetten naar acties heb je simpelweg de juiste expertise en tools nodig.
3. Vermijd verspilde energie en middelen
Elke keer dat je in contact met klanten komt, krijg je de kans om je relatie met hen te verdiepen. Je krijgt de kans om hen een gepersonaliseerde ervaring te bieden waar ze iets aan hebben. In ruil daarvoor stijgt hun waardering voor je merk. Om ervoor te zorgen dat elke interactie waardevol wordt, is het eveneens belangrijk om te beseffen dat niet elke potentiële klant de juiste klant is. Wie toch inzet op klanten die misschien geen interesse hebben, verspilt niet alleen energie maar ook budget. Dat kan je alleen vermijden door te investeren in de juiste klanten – door je beschikbare data op de juiste manier aan te wenden en er de correcte inzichten uit te trekken. Op een goede manier met de data van je klanten omgaan, heeft dus alleen maar voordelen. Je verhoogt natuurlijk je omzet, maar je geeft je klanten eveneens het gevoel dat ze je kunnen vertrouwen, omdat je hun data op een goede manier inzet. Doe je dat niet, dan wek je alleen maar meer argwaan en teleurstellingen op waardoor je marketinginzet onnodig wordt verspild.