Ben je marketeer in de non-profit? Dan is marketing van levensbelang! Door mensen bewust te maken van jouw organisatie en betrokkenheid te vergroten, kun je je doelen bereiken en echt verschil maken in de wereld. Het blijft gevoelig: geld uitgeven aan marketing. Moet je dit niet gewoon aan het doel zelf besteden?
Het antwoord is duidelijk: nee. Je hebt marketingtools en -tactieken nodig om je verhalen te vertellen, impact te verspreiden en steun te krijgen van de grotere gemeenschap. Het reserveren van een budget voor marketing kan de impact van je boodschap, het geld dat je inzamelt en het aantal vrijwilligers dat je hebt vergroten. Ook kun je nieuwe donateurs en supporters aantrekken.
Om je strategie effectief op te bouwen, moet je het landschap van non-profitmarketing begrijpen. Met welke trends hebben we te maken?
De staat van filantropie
- In 2021 groeide het geven met 4%, zelfs met uitdagende economische omstandigheden.
- Lidmaatschappen doen er nog steeds toe. Culturele non-profitorganisaties genereerden 53% van hun online inkomsten uit lidmaatschappen, terwijl Public Media 100% genereerde uit lidmaatschappen.
- 45% van de donateurs doneert aan crowdfundingcampagnes die ten goede komen aan non-profitorganisaties.
- 56% doneert ook via online winkels die NPO’s ten goede komen. Overweeg een online winkel als je er nog geen hebt.
- NFT’s nemen een vlucht als een manier om geld in te zamelen voor je non-profitorganisatie. Unsilenced Voices organiseert NFT-kunstwedstrijden voor de meisjes in hun programma om foto’s te tekenen / schilderen. De non-profitorganisatie pepermunt en verkoopt ze om schoolgeld, benodigdheden en lunch voor de meisjes te financieren.
- Non-profitorganisaties haalden $ 78 op voor elke 1.000 verzonden fondsenwervingsberichten.
- Partnerschappen, uitdagingen op sociale media en door gebruikers gegenereerde inhoud blijven enkele van de meest effectieve manieren om geld te verdienen. Gebruik je social media kanalen om mensen die je organisatie al steunen te versterken.
Welke kanalen zorgen voor het beste resultaat?
- De meeste donateurs zijn meer geïnspireerd om te geven wanneer e-mailmarketing of sociale media het communicatiemedium is (respectievelijk 26% en 25%). Ondertussen genereren andere media 12% van de donaties.
- Gemiddeld verhoogden non-profitorganisaties de digitale advertentiebudgetten in 2021 met 19% om nieuwe en bestaande doelgroepen te bereiken.
- De groei van de e-maillijst zonder winstoogmerk neemt toe. De grootte van e-maillijsten steeg in 2021 met 7%, vergeleken met 4% en 2% in de voorgaande twee jaar.
- Evenementen met peer-to-peer fondsenwerving omgezet op 47%. Dit is het hoogste percentage van alle campagnetypen, blijkt uit onderzoek van Classy.
- Non-profitorganisaties investeerden in 2021 19% meer in digitale advertenties dan in 2020.
- Zoekadvertenties (Google-advertenties bijvoorbeeld) leveren het grootste rendement op advertentie-uitgaven ($ 3,72), terwijl display en sociale media respectievelijk $ 0,59 en $ 0,57 genereerden.
- De gemiddelde kosten per klik bedragen $ 2,99 voor advertenties op sociale media, tot $ 3,68 voor video en $ 3,72 voor zoekadvertenties.
Social Media Statistieken voor non-profit
- Donoren tussen de 18 en 29 jaar verhoogden het bedrag dat ze doneerden tijdens de COVID-19-pandemie. Van deze donateurs wil een op de vier sociale media-communicatie van non-profitorganisaties.
- 48% van de donateurs van het sociale mediaplatform geeft op Facebook. Dat is het dubbele van de impact van Instagram (24%) en andere platforms met elk minder dan 10%.
- Mobiele apps, Facebook, sociale media en sms-berichten zijn de populairste manieren voor Gen Z en Gen X om te doneren.
- Donateurs geven ook graag via fondsenwervingstools op sociale media. 32% heeft gedoneerd via Facebook Fundraising Tools en 89% van hen zegt dat ze het opnieuw zullen doen.
- Let op TikTok. Het platform droeg rechtstreeks $ 7 miljoen aan donaties bij aan non-profitorganisaties die de app gebruikten.
- Sociale media en constante communicatie zullen niet voor elke leeftijdsgroep werken. Boomers en Gen Xers geven de voorkeur aan driemaandelijkse of jaarlijkse communicatie boven maandelijkse of wekelijkse.
Hoe dan?
- Gebruikers op desktopapparaten doneren 76% van de totale omzet en voeren 65% van de totale transacties uit.
- 55% geeft er de voorkeur aan om online te doneren met hun creditcard of betaalpas – een aanwijzing dat digitale marketing belangrijk is.
- Zorg ervoor dat je meerdere manieren hebt om te doneren op je website. De gemiddelde eenmalige donatie was bijna 1,5x meer toen non-profitorganisaties ACH-, PayPal- en digitale portemonneebetalingen aanboden.
- HubSpot ontdekte dat Gen Z de voorkeur geeft aan donaties via Facebook, sociale media, sms of mobiele apps.
- Ondertussen geven millennials de voorkeur aan sms’en of app-gebaseerde donaties.
- De belangrijkste reden waarom Gen X ervoor kan kiezen om niet aan een organisatie te doneren, is een verouderde website.
Bron: Hubspot
Tip: Wil je leren hoe je de digital marketing mix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing iets voor jou!
- In 12 dagdelen (4 maanden) leer je heel praktisch hoe je de belangrijkste online kanalen zo inzet dat je je doelen behaalt.
- Je nieuwe kennis vertaal je naar een eigen digital marketing strategie, direct geschikt voor implementatie.