17 tips voor een betere email

Dagelijks schrijven we meerdere mailingen naar onze relaties. Daarbij denken we vaak niet aan de elementen in de email. Wanneer we email vanuit een wervende of behoudende doelstelling versturen denken we langer na over de inhoud en opbouw en mogelijk andere elementen van een mail. Onderstaande tips zijn soms voor de hand liggend en soms gaan we er in de snelheid van het verwerken overheen terwijl het dan een tip kan zijn die conversie verhogend werkt.

Deze tips zijn ook bruikbaar voor de eigen dagelijkse mail!

 

1. Less is more

De kunst van het weg laten. Zeker in de snelheid waarmee we email lezen en verwerken is kort en krachtig de essentie voor een mail. We lezen het meest de email via een smartphone. Probeer dan maar eens grote teksten te lezen.

 

2. Naam van de afzender

Laat zien wie de mail stuurt!
Als je wordt gebeld of je stelt je voor dan is het eerste wat je wilt weten wie het is. Dat geldt ook voor email.

 

3. De link “unsubscribe”

Het is wettelijk vast gelegd maar het getuigt ook van goed gedrag: geef de ontvanger duidelijk aan hoe hij uitgeschreven kan worden voor de nieuwsbrief.

 

4. Een “echt” adres

Om het vertrouwen van de ontvanger te krijgen of te vergroten is het weergeven van een fysiek adres van het kantoor een pré. Die hoeft niet meteen bovenaan te staan, tip is om het adres wel ergens in de mail te plaatsen. Laat de mensen zeker niet te lang zoeken op de website.

 

5. Onderwerpregel

De onderwerpregel is een item in de email die van grote invloed is voor het succes dat een email moet opleveren. De onderwerpregel zien we als ontvanger als eerste en bepaalt of we de mail gaan lezen of niet. Testen en experimenteren is wel een vereiste.

 

6. Duidelijke CTA

Een Call To Action in een mail is belangrijker dan we soms denken. Als je in de mail niet zegt wat de ontvanger moet doen en je laat dat niet duidelijk zien dan is de kans groot dat de gewenste actie niet wordt gedaan.

  • gebruik een button
  • speel met kleuren
  • dirigeer, zeg duidelijk wat de ontvanger moet doen (lees verder, klik hier, kijk nu, etc)

 

7. Copyright

Zijn er teksten in de mail of de mail zelf die beschermd moeten worden vanuit de auteursrechten, vermeld dat dan. Dat kan aan het eind van de mail. (Naast het fysieke adres zou het zeker kunnen).

 

8. Preheader tekst

Op verschillende emailprogramma’s die worden gebruikt op mobiele devices is het gebruikelijk dat naast de onderwerpregel ook geheel of gedeeltelijk de eerste tekst gelezen kan worden. Deze tekst kan er voor zorgen dat de eerste selectie van lezen of niet lezen positief wordt.

 

9. Webversie van de email

Geef de ontvanger de mogelijkheid om een webversie van de email of nieuwsbrief te lezen. Dit bericht staat meestal bovenaan in de mail. Op deze wijze trek je mensen wel meteen naar je website.

 

10. Kopregels

De kopregel is eigenlijk de eerste regel die een ontvanger echt ziet van de mailing. Het vormt na de onderwerpregel de tweede goede mogelijkheid om mensen aan te zetten tot verder lezen.

 

11. “Volg mij”

Wanneer je op sociale media actief bent en wilt dat mensen je volgen, heb je waarschijnlijk de buttons van de sociale media op de website staan. Plaats deze buttons ook in de email. Plaats niet alleen de buttons maar ook de Call To Action, plaats “volg mij via” erbij.

 

12. Body

De romp van de email. Dat is waar we de informatie aan de ontvanger willen overbrengen en toelichten.

  • varieer met tekst en beelden
  • maak tekst niet te lang
  • praat niet over jezelf

 

13. Stuur door naar een vriend

Hoe makkelijk kan het zijn. Geef aan dat de mail ook doorgestuurd kan worden naar een vriend. Zorg voor een link waar de ontvanger alleen maar op hoeft te klikken en dan in zijn eigen email programma terecht komt. Het doorsturen van email is een tool om je eigen netwerk in te zetten jouw boodschap te delen. Hoe effectief is een mail als je die ontvangt vanuit je eigen netwerk.

 

14. Aanmelden voor nieuwsbrief

Wanneer je gebruik maakt van de doorstuur mogelijkheid, vergeet dan niet een mogelijkheid toe te voegen om mensen zich aan te laten melden voor de nieuwsbrief.

 

15. Manage verwachtingen

Vermeld de frequentie van het versturen van de nieuwsbrief. Hiermee zal het aantal afmeldingen dalen, je voldoet aan de verwachtingen.

 

16. Persoonlijk

Als het maar even kan de naam van de ontvanger vermelden in de email. Denk er wel aan dat je dat consequent doet. Wanneer de mail is opgebouwd vanuit u is het gebruiken van de voornaam niet gepast.

 

17. Logo

Laat jezelf zien met het logo. Dat geeft mensen een beeld van de afzender en blijft dan hangen.

 

Het zijn 17 tips. Vaak weet je alle succesfactoren wel maar worden ze door de snelheid van handelen weg gedrukt. Al pak je er maar 1 op voor je volgende mail, de conversie zal verbeteren.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven