Organisaties in business-to-business focussen zich met name op het verhogen van het bezoek aan de website. Het verbeteren van de website zelf krijgt echter veelal onvoldoende aandacht. Dat is jammer, aangezien je met een aantal kleine verbeteringen – die niet veel hoeven te kosten – goede resultaten kunt behalen. Sommige aanpassingen kunnen marketeers zelf doen en voor andere veranderingen moeten ze de websitebouwer inschakelen.
1. Meten
Zorg ervoor dat je analytics en conversie-tracking hebt geïnstalleerd. Dat is het minimum. Zonder te meten kun je niets verbeteren. Het installeren van Google Analytics is niet moeilijk en desnoods laat je dat je websitebouwer doen. Belangrijk is niet te moeilijk te beginnen en minstens iedere dag even naar de data kijken.
2. Beveilig je site
Secure sockets layer (SSL), gekenmerkt door hypertext transfer protocol secure (HTTPS), zorgt voor de encryptie tussen de link van jouw landingspagina en de browser van de bezoeker. Heel veel bezoekers checken eerst de beveiliging van je site voordat ze persoonlijke gegevens verstrekken.
3. Snelheid is key
Onderzoek wijst uit dat wel 40 procent van de bezoekers een website verlaat als de laadsnelheid meer dan 3 seconden bedraagt. Gebruik een content delivery network (CDN) of comprimeer afbeeldingen om zo de laadsnelheid te verhogen.
4. Duidelijke header
De header van een pagina is een van de belangrijkste elementen van de user experience. Zorg dat de header duidelijk beschrijft waar de pagina over gaat.
5. Verleidelijke call to action
Als er geen actie plaatsvindt door de bezoeker, is dat een gemiste kans. Zorg ervoor dat de call to action niet als saai of risicovol wordt ervaren. Test deze regelmatig.
6. Geloofwaardigheid
Binnen B2B is betrouwbaarheid heel belangrijk. In de zakelijke markt hebben kopers een hekel aan risico’s. Door gebruik te maken van bekende namen van klanten of media die de organisatie vermelden, kan een bijdrage worden geleverd aan de verhoging van het vertrouwen.
7. Video
Gebruikers lezen steeds minder en hebben een toenemende voorkeur voor visuele content. Zorg ervoor dat er interessante korte video’s embedded zijn op je site. Zorg er wel voor dat als je YouTube-video’s gebruikt dat je de optie related videos deactiveert. Je wil immers niet dat de video’s van de concurrentie op jouw site zichtbaar zijn.
8. Reviews
Onderzoek wijst uit dat tot wel 90 procent van B2B-aankoopbeslissingen beïnvloed wordt door reviews. Zorg er dan ook voor dat reviews goed zichtbaar zijn.
9. Waardevolle content
B2B-kopers zijn in het begin van de customer journey op zoek naar interessante informatie die hen kan helpen een beter beeld te vormen. Zorg ervoor dat er voldoend interessante content op je website staat die de koper ondersteunt in zijn aankoopbeslissing.
10. Chat
Bijna de helft van B2B-kopers zegt dat de mogelijkheid van live chat één van de meest waardevolle toevoegingen aan een website is. Als iets niet duidelijk is of er specifieke vragen zijn, willen bezoekers snel antwoord. Zo niet, dan zijn ze weg. Zeker in B2B, waar over het algemeen de bezoekersaantallen laag zijn, is chat dé manier om klanten te helpen en contactinformatie te verzamelen.
11. Mobile responsive
Gemiddeld komt zo’n 40 procent van het websitebezoek via een mobile device. En dit percentage groeit gestaag. Zorg ervoor dat de site goed werkt op tablets en smartphones.