Merksamenwerkingen zijn een spannende manier voor bedrijven om te groeien en uit te breiden, maar ze kunnen ook intimiderend zijn. Door te leren van succesvolle samenwerkingen, krijg je een duidelijker beeld van wat werkt en wat niet. We zetten enkele voorbeelden op een rij én de geleerde lessen.
Waarom merksamenwerking belangrijk zijn
Zakelijke partnerschappen omvatten onderhandeling, experimenten en kunnen behoorlijk duur zijn. Om nog maar te zwijgen, als de merksamenwerking fout gaat, kan dit een negatieve impact hebben op het bedrijf.
Dit is waarom zakelijke samenwerkingen belangrijk zijn en de moeite waard zijn om te ondernemen:
- Gedeelde bronnen: Je kunt bronnen delen, zoals apparatuur, kantoorruimte of expertise. Dit kan je helpen om kosten te verlagen en efficiënter te werken.
- Innovatie: Door verschillende perspectieven, vaardigheden en samenwerking met anderen samen te brengen, kun je nieuwe manieren ontdekken om problemen op te lossen of producten te ontwikkelen.
- Groter bereik: Samenwerken met andere bedrijven kan je helpen nieuwe doelgroepen te bereiken en je klantenbestand uit te breiden. Door samen te werken met een bedrijf dat een complementair product- of serviceaanbod heeft, kun je mogelijk elkaars bedrijven cross-promoten en nieuwe klanten aantrekken.
- Risicobeperking: mogelijk kun je risico’s over meerdere partijen spreiden. Als een bedrijf bijvoorbeeld financiële problemen ondervindt, kunnen de anderen in de samenwerking mogelijk ingrijpen en ondersteuning bieden.
- Concurrentievoordeel: Samenwerkingen geven je een concurrentievoordeel door je in staat te stellen unieke producten of diensten aan te bieden die je misschien niet alleen had kunnen aanbieden. Door samen te werken met anderen in je branche, kun je je mogelijk onderscheiden van concurrenten en marktaandeel veroveren.
Kortom, je bespaart tijd en groeit sneller als je met een ander merk werkt. Het is echter van cruciaal belang om gemeenschappelijke doelen te hebben om succes te zien.
Samenwerking 1: Mention & HubSpot
Het zijn beide krachtige merken die individueel bekend staan om het leveren van eersteklas sociale media en marketingcontent. Door samen te werken, laten ze echter zien hoe merken nog meer waarde kunnen creëren door hun overlappende doelgroepen te ondersteunen met waardevolle content.
Samen combineerden ze hun expertise om het meest uitgebreide rapport over Instagram-betrokkenheid te maken. Hun Instagram-betrokkenheidsrapport voor 2023 haalt inzichten uit 37 miljoen Instagram-berichten, waarmee bedrijfseigenaren, professionals op sociale media en aspirant-influencers leren hoe ze meer volgers kunnen krijgen en interacties met hen kunnen stimuleren. Deze samenwerking is een goed voorbeeld van hoe twee merken kunnen samenwerken om iets groters, beters en waardevoller te creëren dan wat ze alleen hadden kunnen doen.
Belangrijkste lessen
De belangrijkste les van deze samenwerking is om complementaire bedrijven te vinden waarmee je kunt samenwerken en waardevolle content kunt creëren.Je krijgt meer verkeer, bouwt je lijst met e-mailabonnees op en bereikt meer mensen met de content die je maakt.
Samenwerking 2: Jasper & Blog Groeimotor
Jasper en Blog Growth Engine (BGE) werkten samen om bedrijven te helpen slagen door hen toegang te geven tot een uniek programma genaamd de Jasper Mastermind. Dit programma hielp Jasper-klanten te leren hoe ze hun schrijven konden omzetten in een passieve inkomstengenererende blog. Het bood gebruikers de kans om hun schrijfvaardigheden toe te passen, waardoor de sterke punten van beide bedrijven werden benut. Helaas duurde de samenwerking niet lang, omdat het afbreuk deed aan Jaspers kernfocus – het ontwikkelen van een geweldige schrijftool.
Dit dient als een voorbeeld van hoe bedrijven kunnen samenwerken (en zelfs opsplitsen!) zonder afbreuk te doen aan de klantervaring of hun eigen productaanbod. Alle samenwerkingen moeten prioriteit geven aan klanttevredenheid, terwijl ze er ook voor zorgen dat ze op de lange termijn voordelig zijn.
Belangrijkste lessen
Zinvolle samenwerkingen moeten wederzijds voordelig zijn en gericht op het creëren van waarde voor beide betrokken bedrijven, niet alleen voor de ene of de andere. Samenwerkingen moeten aansluiten bij de kernfocus van elk bedrijf. Ook moeten beide partijen een duidelijk begrip hebben van de doelen en doelstellingen van het partnerschap om ervoor te zorgen dat iedereen er hetzelfde in staat.
Samenwerking 3: SurferSEO & Semrush
SurferSEO is een innovatieve SEO-tool die bedrijven helpt hun websites te optimaliseren voor betere zoekmachine rankings. Semrush is een krachtige en uitgebreide SEO automatisering tool die bedrijven helpt hun online aanwezigheid te optimaliseren.
In feite zijn deze twee bedrijven directe concurrenten. Beide tools – met overlappende functionaliteiten – hebben echter samengewerkt om gratis services aan gebruikers aan te bieden. De belangrijkste focus van deze integratie is om eigenaren van kleine bedrijven en beginnende marketeers te helpen met betere Backlinking strategieën.
Belangrijkste les
Het laat zien hoe zelfs directe concurrenten kunnen samenwerken. Zolang je waarde biedt aan klanten, kun je integraties vinden, vooral als je elkaars hiaten kunt opvullen.
Samenwerking 4: Shell & LEGO
Decennialang had het iconische kinderspeelgoedbedrijf LEGO een partnerschap met Shell, waar kinderen over de hele wereld konden spelen met deze unieke LEGO-sets van het merk Shell en herinneringen konden opbouwen. Greenpeace lanceerde echter een campagne gericht op LEGO en de associatie met Shell. De campagne kreeg veel aandacht en het was duidelijk dat het merk LEGO in publieke opinie aan het dalen was. LEGO stopte specifiek met de samenwerking met Shell vanwege deze publieke verontwaardiging tegen het oliebedrijf en zijn praktijken.
Nieuwsberichten, laat echter zien dat deze samenwerking schoorvoetend tot een einde kwam. De CEO van LEGO verklaarde zelfs dat hij de methoden van Greenpeace niet goedkeurde. Hij verklaarde ook dat wetenschappers en ingenieurs, zoals degenen die bij Shell werkten, degenen waren die echte oplossingen voor energieproblemen zouden creëren.
Belangrijkste lessen
- Wees voorzichtig met het samenwerken met een industrie of bedrijf dat een grote sociale en ecologische impact heeft, vooral als die impact als negatief wordt ervaren. Het beëindigen van een minnelijke merksamenwerking kan de beste zet zijn om je publieke imago te ondersteunen.
- Kies verstandig bij het selecteren van een ander bedrijf om mee samen te werken. Zorg ervoor zorgen dat je waarden en functies op elkaar zijn afgestemd.
- Succesvolle samenwerkingen zijn niet alleen afhankelijk van interne relaties en synergieën, maar ook van externe druk.
- Heroverweeg je partnerschappen in de loop van de tijd.
Samenwerking 5: Kanye West & Gap & Adidas
Dit is een krachtig voorbeeld van merk- en celebrity-samenwerkingen. Rapper en zanger Kanye West heeft in de loop der jaren samengewerkt met verschillende bedrijven, waaronder Gap en Adidas.
De ster creëerde echter negatieve publiciteit en terugslag door publiekelijk grieven te uiten met zijn partners en door verschillende controversiële uitspraken te doen. Sindsdien hebben bedrijven die wereldwijd bekend zijn en een langdurige en positieve samenwerking met Kanye hebben gehad, hun merkrelaties met hem opgezegd.
Belangrijkste lessen
Wees je bewust van het gedrag van de beroemdheid met wie je samenwerkt. Heroverweeg samenwerking als dit gedrag grilliger wordt. Neem een standpunt in en verbreek de samenwerking als het publieke imago van een partner je merk kan schaden.
Samenwerking 6: Canva
Canva heeft meerdere samenwerkingen. Het is de moeite waard om de rapporten van Canva over Samenwerkingsverbanden in 2022 te lezen.
We noemen er enkele:
- Canva sloeg de handen ineen met Creatively om het jobplatform voor creatieven op het gebied van design en creativiteit te ondersteunen.
- Het creëerde de People’s Voice Toolkit en stelde de community van Webby in staat om ontwerpen te maken voor genomineerden.
- Canva werkte samen met Thomson Reuters Foundation om Echo te ondersteunen – een commercieel radiostation in Moskou dat de invasie van Oekraïne bekritiseerde.
- Het ondersteunde fans van de show ‘The Walking Dead’, wat leidde tot de creatie van 20.000 digitale assets.
- Het creëerde ook Sjablonen en troeven voor de fans van het Eagles sportteam.
Belangrijke lessen
- Canva’s meerdere samenwerkingen met verschillende groepen zijn ongebruikelijke maar krachtige voorbeelden van hoe een bedrijf kan reageren op verschillende behoeften. Het merk was in staat om samen te werken met platforms en communities die niets gemeen hadden met de gebruikelijke focus. Het liet zien hoe belangrijk het is om open-minded te blijven over het potentieel voor samenwerkingen en bereid te zijn om verder te gaan dan je reguliere partnerschappen.
- Kijk wat samenwerking kan opleveren voor alle betrokkenen, niet alleen voor je eigen bedrijf.
- Het voordeel van het denken over een community als een partnerschap, is dat het een geweldige manier is om positieve aandacht te vestigen op je merk. Wanneer je gezamenlijke werk, producten, wedstrijden of thema’s een groep ondersteunen, heb je automatisch een publiek dat geïnteresseerd is in je werk. Deze aanpak maakt het gemakkelijker om contact op te nemen en relaties op te bouwen met potentiële klanten. Door gebruik te maken van deze netwerken kunnen bedrijven meer mensen bereiken en een betere merkreputatie opbouwen.
Totaalconclusie geleerde lessen merksamenwerking
- Het is mogelijk om samen te werken met bedrijven die rechtstreeks met je concurreren, vooral als alle partijen andere functies hebben die elkaar niet overlappen. De sleutel is om je te concentreren op het bieden van waarde aan klanten en om hiaten in je aanbod te vinden.
- Zelfs langdurige en succesvolle partnerschappen kunnen tot een einde komen, als externe druk (zoals negatieve media-aandacht) je dwingt om afstand te nemen van een samenwerking.
- Houd het gedrag en de ontwikkelingen in het online en offline merkimago van je partner in de gaten. Hun reputatie kan op je afstralen.
- Zoek bij het opbouwen van een partnerschap manieren om een gemeenschap of groep te betrekken. Als je dit doet, krijg je sneller meer aandacht en creëer je loyale klanten.
- Beëindig je een samenwerking? Vergeet dan niet welke invloed dit heeft op je gebruikers of klanten. Zorg ervoor dat je nog steeds aan de behoeften van je gebruikers voldoet.
- Wees creatief en flexibel bij het zoeken naar samenwerkingsmogelijkheden.
Bron: Mention
Tip: Wil jij alles leren over merkenbouw & brandmanagement in het digital, customer experience en purpose tijdperk? Dan is de opleiding Strategisch Brandmanagement wat voor jou!
- In 11 dagdelen (3-4 maanden) ga je aan de slag met je eigen merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.