Via diverse media werd gisteren kenbaar gemaakt dat vanaf 2013 op 83% van de intercitystoelen een WiFi internetverbinding dekking aanwezig moet zijn. De plannen van minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat gaan ruim 15 miljoen euro kosten en dienen de komende vier jaar. Een belangrijke voorwaarde voor de reservering van het geld is dat de spoorsector gezamenlijk een plan opstelt. De minister wil met dit plan voorkomen dat concurrerende systemen ontpoppen.
Persoonlijk vind ik het heerlijk om in de trein de tijd te doden met een bezoekje aan mijn favoriete website en sociale netwerken maar dit werkt al vlekkeloos met mijn doodsimpele mobiele telefoon en een ongelimiteerde internet bundel.
Het tijdsbestek dat de minister voor dit plan heeft uitgetrokken is veel te ruim genomen. Wanneer de huidige ontwikkelingen in de mobiele markt worden bestudeerd is het duidelijk zichtbaar dat het aandeel van internet via mobiele hardware (zowel smartphones als dongels etc.) een enorme sprong voorwaarts heeft genomen. Logischerwijs zal dit de komende vier jaar nog enkel toenemen en verbeteren. Wanneer de implementatie van dit plan rond is, is het hebben van WiFi in de trein al overbodig. Daarnaast zal ik de toekomstige alternatieven voor WiFi als Wimax en LTE maar buiten beschouwing laten.
Het enige voordeel van de draadloze toepassingen in de trein is dat het een geheel gratis en open netwerk is. Maar daarentegen bieden de ongelimiteerde abonnementen die nu al geruime tijd beschikbaar zijn een goed alternatief. En daarbij ben je voor een lage prijs geheel ongebonden aan de locatie.
Volgens mij kan minister Eurlings zijn plan beter nog eens heroverwegen en het geld niet besteden aan een project wat bij aanvang eigenlijk al verouderd is.
Hoe denken jullie over deze plannen?